چرا مطالب چاپ شده بر روی کاغذ حرارتی پاک می‌شوند؟ - وبلاگ ایران بابا
× پشتیبان فروش

پاسخگوی سوالات شما هستیم.

Support whatsapp
×
×

چرا مطالب چاپ شده بر روی کاغذ حرارتی پاک می‌شوند؟

پرینتر قابل حمل

دنیای پرینترها از تنوع نسبتا بالایی برخوردار است؛ و هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. شاید به عنوان یک مصرف‌کننده خانگی، هیچ وقت به دنبال خرید یک پرینتر قابل حمل حرارتی نبوده باشید؛ اما بد نیست بدانید این پرینترها از جمله پرفروش‌ترین و پرمصرف‌ترین دستگاه‌های بازار هستند. در واقع در هر فروشگاهی که رسید خرید ارائه می‌دهد؛ تا هر بانک و اداره‌ای که رسید نوبت ارائه می‌دهد؛ دریافت رسیدهای چاپی ارائه شده با پرینترهای قابل حمل امری اجتناب‌ناپذیر است. حتی دستگاه‌های کارت‌خوان (POS) نیز برای هر تراکنش موفق یا ناموفق یک رسید چاپی فوری در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین برخی از مدل‌های پرینتر قابل حمل، به عنوان یک لوازم جانبی موبایل محبوب شناخته می‌شوند. درباره این موضوع در مقاله «چه لوازم جانبی برای گوشی بخریم» صحبت کرده‌ایم.

برای مصرف‌کنندگان معمولی نگه داشتن این کاغذهای رسید که معمولا برای خریدهای کوچک است؛ احتمالا چندان منطقی و ضروری نیست. اما از سوی دیگر برای صاحبان مشاغل، ثبت اتوماتیک رسیدهای فروش می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان شود.

به هر حال چه صاحب‌کار باشید و چه مصرف‌کننده، نگه داشتن کاغذ رسید، گاهی به دلایلی غیر از مالیات حیاتی است. دریافت تخفیف، رسیدگی به امور مالی شخصی، ارائه سند پرداخت به دیگران، بازگرداندن کالای خریداری شده و… از جمله این موارد هستند. اما همان‌طور که احتمالا تجربه کرده‌اید؛ متون پرینت شده روی کاغذ رسید محو پس از مدت کوتاهی می‌شود. در این نوشته می‌خواهیم درباره علت محو شدن متون پرینت شده روی رسید انواع پرینتر قابل حمل صحبت کرده و البته راه‌کارهایی برای حل این مشکل ارائه کنیم. بنابراین اگر قصد خرید گجت پرینتر قابل حمل یا پرینتر حرارتی را دارید؛ برای آشنایی بیشتر با این دستگاه‌ها مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

چرا مطالب پرینت شده روی کاغذ رسید محو می‌شود؟

رسیدها معمولا روی کاغذ حرارتی چاپ می‌شوند. کاغذ حرارتی دارای یک پوشش شیمیایی خاص است؛ که با اعمال حرارت به سطح آن، متن و تصویر روی آن نمایان می‌گردد. در واقع باید گفت در پرینتر قابل حمل حرارتی خبری از جوهر به معنای معمول آن نیست.

از آنجایی که این نوع کاغذها به گرما و اشعه ماوراء بنفش حساس هستند؛ قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض این عناصر در نهایت باعث محو شدن تدریجی متون درج شده روی آنها می‌شود. اگر حوصله انجام یک آزمایش کوچک را دارید؛ این آزمون را انجام دهید. رسیدی را که به آن نیاز ندارید؛ برای حدود 10 ثانیه زیر اتوی داغ بگذارید. حرارت حاصل از اتو رنگ کاغذ را به‌طور کامل به رنگ مشکی تغییر می‌دهد. همچنین مواد روغنی و رطوبت نیز از عوامل مقصر در این زمینه بوده و می‌توانند مشکل را دوچندان کنند.

حال اگر تعجب می‌کنید که چرا استفاده از کاغذ حرارتی با وجود این عیب ظاهری، بسیار گسترده است؛ به این نکته فکر کنید که آنها بسیار کم‌هزینه هستند. چراکه تجهیزات مورد استفاده برای چاپ روی کاغذ حرارتی به دلیل عدم نیاز به جوهر یا کارتریج، نیاز به تعمیر و نگهداری پایینی دارند. از سویی هزینه هر چاپ با این روش بسیار پایین‌تر از روش‌های معمول است. این در حالی است که معمولا کسی یک رسید را برای مدت طولانی نگه‌داری نمی‌کند.

همچنین بهتر است نگران محو شدن رسیدهای خود نباشید. چرا که حتی اگر رسیدهای حرارتی شما محو شود؛ راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید آنها را بازیابی کنید. در بخش بعدی درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی: آیا پاور بانک شما آن‌طور که باید سریع و ساده و کاربردی نیست؟ آیا به‌تازگی دچار مشکل شارژ نکردن یا شارژ نشدن شده است؟ برای حل این مشکلات مقاله «چرا پاور بانک من گوشی را سریع شارژ نمی‌کند؟» را بخوانید.

چگونه رسیدهای محو شده را بازیابی کنیم؟

اگر فکر می‌کنید بازیابی متون درج شده روی یک رسید پاک شده ممکن نیست؛ احتمالا با خواندن این بخش شگفت‌زده خواهید شد. همه ما در شرایطی خاص نیازمند بازیابی متون روی یک رسید پاک شده بوده‌ایم. اگر در این لحظه دچار این مشکل هستید؛ باید بگوییم که بازیابی متن محو شده از روی کاغذ حرارتی بسیار ساده است؛ و ما در اینجا 3 راه اصلی برای انجام این کار را به شما معرفی خواهیم کرد.

اسکن و بازیابی دیجیتالی رسید

با فرض اینکه سطح کاغذ هنوز سفید است (نه مایل به زرد، قهوه ای یا سیاه) این روش را می‌توانید انجام دهید. برای این کار ابتدا رسید را مانند یک عکس رنگی و به کمک اسکنر اسکن کنید. در مرحله بعد تصویر اسکن شده را در یک نرم‌افزار ویرایش عکس مانند ادوب فتوشاپ باز کنید؛ و با انجام تنظیمات خاص روی تصویر، آن را نگاتیو کنید. نگاتیو کردن تصویر در اغلب نرم‌افزارهای ویرایش عکس وجود دارد؛ و کار ساده‌ای است. به هر حال با نگاتیو کردن عکس، متون محو شده نمایان شده و قابل خواندن و پرینت مجدد گرفتن خواهد شد.

یک برنامه موبایل عالی برای بازیابی کاغذ رسید محو شده

رسید را مجددا حرارت دهید

اگر نابغه فتوشاپ نیستید؛ و از سر و کله زدن با نرم‌افزارهای ویرایش عکس خاطره خوبی ندارید؛ می‌توانید رسید خود را به یک روش قدیمی دیگر بازیابی کنید. به‌طور خلاصه در این روش با اعمال حرارت ملایم روی کاغذ حرارتی، متون محو شده را دوباره نمایان خواهیم کرد.

برای این کار سشوار بهترین گزینه است. سشوار خود را روی حالت متوسط ​​قرار دهید؛ و سپس هوای گرم را مستقیما به سمت رسید بگیرید؛ خواهید دید که کم‌کم متن محو شده دوباره نمایان می‌شود. همچنین اگر سشوار ندارید؛ می‌توانید رسید محو شده را با استفاده از یک لامپ گرم کنید. برای این کار رسید را روی سطح لامپ بگیرید؛ و تا نمایان شدن متون محو شده صبر کنید.

صرف نظر از نوع منبع گرما، هرگز سعی نکنید از قسمت جلویی رسید، گرما را اعمال کنید؛ زیرا باعث سیاه شدن کل رسید می‌شود. در واقع بهتر است منبع گرما را چند اینچ دورتر از رسید و از پشت رسید به آن بتابانید.

همچنین بهتر است قبل از دست زدن به رسید و شروع فرآیند بازیابی، دست‌های خود را کامل بشویید و خشک کنید؛ و یا از دستکش‌های محافظ استفاده کنید. چرا که همان‌طور که گفته شد؛ آب و روغن (از جمله چربی طبیعی تولید شده توسط پوست) می‌تواند به محو شدن متون از روی رسید پرینتر قابل حمل کمک کنند. بنابراین در صورت انجام این کار با دست‌های چرب یا عرق کرده، ممکن است متن و تصاویر بازیافتی کامل نباشد؛ و تلاش‌های شما برای بازگرداندن رسیدهای محو شده بی‌فایده شود.

یک برنامه موبایل عالی برای بازیابی کاغذ رسید محو شده

سومین و البته ساده‌ترین راه برای بازیابی متون محو شده رسیدهای حرارتی نصب یک اپلیکیشن موبایل است. با استفاده از اپلیکیشن Paperistic از رسید محو شده خود عکس بگیرید. سپس فیلتر «خواندنی» یا «تک رنگ» را برای تنظیم سطوح رنگ تصویر خود انتخاب کنید؛ و متن را تاریک کرده تا خوانا شود. به همین سادگی کار انجام شد. این اپلیکیشن همیشه عکس اصلی را همان‌طور که هست ذخیره می‌کند. در واقع در این نرم‌افزار تصویر به یک فیلتر گره نمی‌خورد. به عبارت دیگر فیلترها را می‌توان در لحظه تغییر داد. این برنامه برای کاربران اندروید و آیفون رایگان است؛ و در اکثر مارکت‌های تلفن‌های همراه می‌توانید آن را برای دانلود پیدا کنید.

در نهایت یک توصیه خوب برای حفظ این رسیدها، ثبت تصویر آنها به کمک دوربین تلفن همراه و ذخیره آنها در یک فضای ابری است. با این کار مطمئن خواهید شد که رسید خود را هیچ وقت از دست نداده و از طرفی نیازمند انجام مراحل بازیابی و… نخواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

فیلتر محصولات
Alibaba

ضمانت سلامت

Amazon

تحویل اکسپرس

eBay

ضمانت مرجوعی

eBay

پشتیبانی آنلاین

eBay

خرید آسان

eBay

گارانتی محصول