× پشتیبان فروش

پاسخگوی سوالات شما هستیم.

Support whatsapp
×
×

دستگاه تصفیه هوا خانگی و مزایای آن

مزایای استفاده از دستگاه تصفیه هوا خانگی

کاملا مشخص است که امروزه بسیاری از ما نسبت به نسل‌های گذشته، زمان بیشتری را در داخل خانه می‌گذرانیم. طبق مطالعات انجام شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، هوای داخل خانه می‌تواند پنج برابر هوای بیرون آلوده باشد. بنابراین، در داخل خانه ممکن است در معرض ذرات و آلاینده‌های بیشتری قرار بگیریم که می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید بیماری‌های تنفسی مانند آسم و مشکلات عصبی شود.

در این شرایط، وجود یک دستگاه تصفیه هوا خانگی باکیفیت به جذب درصد بالایی از آلرژن‌ها و محرک‌های موجود در هوا کمک زیادی می‌کند. با توجه به این مسئله که هوای داخل خانه به اندازه هوای بیرون گردش نمی‌کند.

با این وجود، هنوز این ابهام در ذهن بعضی از افراد وجود دارد که آیا خرید یک دستگاه تصفیه هوا راه‌حل قابل اعتمادی برای خلاص شدن از شر آلاینده‌های داخل ساختمان است؟ در پاسخ می‌توان گفت بله، البته اگر برحسب شرایط شما و اعضای خانواده نوع مناسب آن تهیه شود. در ادامه به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

چگونه یک دستگاه تصفیه هوا خانگی کار می‌کند؟

دستگاه‌های تصفیه هوا حاوی یک یا چند فیلتر و یک فن هستند. فن دستگاه هوا را می‌مکد و سپس آن هوا از فیلترهای داخلی عبور می‌کند. این فیلترها آلاینده‌هایی مانند دود (مانند دود سیگار یا دود ناشی از طبخ غذا)، آلرژن‌ها (مانند گرده گل، شوره حیوانات خانگی و گرد و غبار)، سموم (مانند ذرات محصولات تمیزکننده و مراقبت شخصی)، ذرات کپک و باکتری‌ها را به دام می‌اندازند و هوای تمیز را به داخل اتاق پخش می‌کنند. فرآیند فیلتر کردن باعث گردش هوای سالم در داخل خانه می‌شود.

انواع دستگاه تصفیه هوا خانگی

درحالی‌که اکثر تصفیه‌کننده‌های هوا مجهز به فیلترهای هپا (HEPA) هستند و کارایی بالا دارند اما برخی از دستگاه‌ها مجهز به انواع دیگری از فیلترها مانند کربن فعال یا نور ماوراءبنفش (UV) هستند.

بهتر است بدانید که امروزه نمونه‎هایی از دستگاه تصفیه هوا خانگی پیشرفته شامل ترکیبی از دو یا سه نوع فیلتر موجود هستند. در ادامه به انواع مختلف دستگاه تصفیه‌کننده هوا و نحوه عملکرد آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • تصفیه‌کننده‌های هوا با فیلترهای هپا. این نوع دستگاه‌ها می‌توانند آلاینده‌هایی به اندازه 0.3 میکرون را جذب کنند. ذرات ریزی که حتی با چشم انسان نیز دیده نمی‌شوند. کوچکترین ذرات قابل مشاهده برای ما حداقل 50 یا 60 میکرون هستند.
  • تصفیه‌کننده‌های هوا با فیلترهای کربن فعال. اگرچه به طور موثر بوها و گازها را به دام می‌اندازند اما آن‌ها نمی‌توانند ویروس‌ها و باکتری‌ها را مانند فیلترهای هپا جذب کنند.
  • تصفیه‌کننده‌های هوا با رسوب‌دهنده‌های الکترواستاتیک. در واقع از انرژی الکتریکی با ولتاژ بالا استفاده می‌کنند تا ذرات عبوری از فیلترها را شارژ کنند. بدین شکل پاتوژن‌های مرده موجود در هوا روی صفحات الکترواستاتیک تجمع می‌یابند. برای حفظ کارایی فیلتر، این صفحات الکترواستاتیک باید مرتباً تعویض شوند و همین مسئله هزینه نگهداری از آن‌ها را افزایش می‌دهد. قابل ذکر است که این دستگاه‌ها گاز ازن آزاد می‌کنند، گازی محرکی که به طور بالقوه به ریه‌های شما آسیب می‌زند.
  • دستگاه‌های تصفیه هوا با نور ماوراءبنفش. این دستگاه‌ها از اشعه ماوراءبنفش برای از بین بردن میکروب‌های شناور در هوا استفاده می‌کنند. برخی از این پاک‌کننده‌های هوا گاز ازن آزاد می‌کنند. بنابراین قبل از خرید حتما به این نکته توجه کنید.
  • تصفیه‌کننده‌های هوا با قابلیت تولید ازن. می‌توانند به‌راحتی بوهای نامطبوع را از محیط حذف کنند. آن‌ها معمولاً در هتل‌ها استفاده می‌شوند زیرا سطوح بالای ازن آزاد شده توسط این دستگاه‌های تصفیه هوا اتاق را برای استفاده در 24 ساعت آینده نامناسب می‌کند. قرار گرفتن در معرض حتی سطوح پایین ازن می‌تواند باعث درد قفسه سینه، سرفه و تنگی نفس شود.

تجربه نشان داده است که فیلترهای هپا در مقایسه با بقیه واقعا کارآمدترین گزینه هستند، زیرا می‌توانند 99.7% از ذرات معلق موجود در هوا شامل پاتوژن‌های کوچک، انواع آلرژن و ذرات کپک را جذب کنند. البته اگر به‌دنبال حذف بوها و گازها نیز هستید بهتر است یک دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلترهای هپا و کربن فعال انتخاب کنید.

فواید استفاده از انواع دستگاه تصفیه هوا خانگی

با توجه به نکات ذکر شده، می‌توان ادعا کرد که استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا می‌تواند به مزایای سلامتی فوری و بلندمدت مانند کیفیت خواب بهتر و افزایش امید به زندگی منجر شود. از دیگر فوائد قابل توجه آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

فواید دستگاه تصفیه هوا خانگی

علائم آسم را تسکین می‌دهد

افرادی‌که مبتلا به آسم هستند، در اثر تماس مداوم با آلرژن‌های موجود در هوا مجرای تنفسی ملتهبی دارند. وجود یک دستگاه تصفیه خانگی دارای فیلتر هپا می‌تواند به جذب این مواد محرک کمک کند. این نوع فیلترها از مش‌های چند لایه متشکل از نخ‌های فایبرگلاس ظریف ساخته شده‌اند.

مواد شیمیایی مضر را از محیط‌های داخلی حذف می‌کند

گازهای دی‌اکسید نیتروژن و مونوکسید کربن معمولاً در مناطق پرتردد وسایل نقلیه موتوری یافت می‌شوند و ممکن است به داخل خانه شما نفوذ کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض این گازها خطر ابتلا ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد.

عناصر رادیواکتیو طبیعی مانند اورانیوم که در برخی از مصالح ساختمانی یافت می‌شوند، گاز رادون تولید می‌کنند. این گاز بی‌رنگ و بی‌بو از شکاف‌ها به محیط شما نشت می‌کند و به پوشش سلولی ریه آسیب می‌رساند. حتی ممکن است منجر به بروز سرطان ریه شود.

از طرفی، بسیاری از پاک‌کننده‌های خانگی حاوی مواد شیمیایی سمی مانند آمونیاک، کلر و فتالات هستند. تماس مداوم با این مواد شیمیایی مضر می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی سلامتی مانند تومور، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی یا اختلالات عصبی شود. تصفیه‌کننده‌های هوا با فیلترهای کربن فعال می‌توانند این آلاینده‌های شیمیایی را حذف و به حفظ سلامتی شما کمک کنند.

بوهای نامطبوع را خنثی می‌کند

ترکیبات آلی فرار موجود در رنگ‌ها، اسپری‌های آئروسل، روکش مبلمان یا خوشبوکننده‌های هوا می‌توانند باعث حالت تهوع، تنگی نفس و حتی بروز اثرات منفی بر عملکردهای شناختی مغز شما شود. دستگاه‌های تصفیه‌کننده‌ هوا مجهز به فیلترهای هپا و کربن فعال در به دام انداختن بوها و این ترکیبات آلی فرار موثر هستند.

احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی را کاهش می‌دهد

علت اصلی بیماری‌های تنفسی وجود باکتری‌ها و ویروس‌ها در هوا است. بنابراین اگر با افراد مسن، کودکان یا افرادی‌که سیستم ایمنی ضعیفی دارند زندگی می‌کنید، خرید یک دستگاه تصفیه‌ هوا مجهز به فیلتر هپا ضروری است.

نکاتی که باید در هنگام خرید یک دستگاه تصفیه هوا به آن‌ها دقت کنید

توصیه می‌کنیم پیش از خرید حتما به موارد زیر توجه کنید:

  • سایز و ظرفیت دستگاه با ابعاد اتاق شما متناسب باشد.
  • اکثر دستگاه‌های تصفیه هوا با فیلترهای هپا صدایی بین 35 تا 70 دسی بل تولید می‌کنند. پس به‌دنبال دستگاهی با کمترین میزان نویز باشید.
  • سرعت تولید هوای پاک توسط دستگاه زیاد باشد. این مسئله برای بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی، قلبی و غیره اهمیت بیشتری دارد.
  • برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا در طی فرآیند فیلتراسیون گاز ازن تولید می‌کنند. این گاز می‌تواند به سیستم تنفسی شما آسیب برساند. پس به‌دنبال دستگاهی باشید که این ویژگی را نداشته باشد.
  • هزینه‌های نگهداری از دستگاه تصفیه هوا نیز مهم است. اینکه هر چند وقت یکبار باید فیلتر دستگاه را عوض کنید.
تعویض فیلتر دستگاه تصفیه هوا خانگی

سخن آخر

بنابراین با توجه به افزایش مستمر انواع آلاینده‌های مضر در محیط اطراف ما، خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی نه تنها کافی بلکه ضروری است. در صورت وجود هرگونه ابهام، با یک کارشناس باتجربه در این زمینه مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

فیلتر محصولات
Alibaba

ضمانت سلامت

Amazon

تحویل اکسپرس

eBay

ضمانت مرجوعی

eBay

پشتیبانی آنلاین

eBay

خرید آسان

eBay

گارانتی محصول