× پشتیبان فروش

پاسخگوی سوالات شما هستیم.

Support whatsapp
×
×

آیا کوادکوپتر مجوز می‌خواهد؟

آیا کوادکوپتر مجوز می‌خواهد؟

کوادکوپتر، درون، هلی شات و هر وسیله پروازی با هر نامی، برای پرواز باید قوانین خاصی را رعایت کند. از سویی برخی از مدل‌های کوادکوپتر نیازمند مجوز پرواز هستند. بر همین اساس پاسخ این سوال که آیا کوادکوپتر مجوز می‌خواهد؟ این است که برخی از مدل‌های آن به این مجوز نیاز داشته و باقی مدل‌ها که معمولا ساده‌تر و سبک‌تر هستند؛ تنها ملزم به رعایت قوانین و مقررات خاص پرواز در مناطق مختلف هستند. اگر شما نیز به تازگی به این گجت‌های پرنده جذاب و پرکاربرد علاقه‌مند شده‌اید؛ بد نیست درباره قوانین و مقررات مرتبط با آن نیز اطلاعات کافی داشته باشید. در این نوشته درباره این موضوعات و موارد مرتبط با آن نکات گوناگونی را مطرح خواهیم کرد.

کوادکوپترهای نیازمند مجوز پرواز

به‌طور کلی اغلب کوادکوپترهای کوچک با سرعت پرواز کم، برای استفاده نیازمند مجوز نیستند. بنابراین خرید کوادکوپتر در این گروه نیازمند پیگیری مجوز نیست. در واقع کاربران این دستگاه‌ها کافی است که قوانین مرتبط با پرواز آنها را در جغرافیا و شرایط مختلف رعایت کنند. با این وجود هرچه کوادکوپتر انتخابی شما بزرگ‌تر، سنگین‌تر، دارای سرعت پروازی بیشتر و امکانات بالاتر شود؛ امکان اینکه برای به پرواز درآوردنش نیازمند مجوز باشید، بیشتر است. به عنوان مثال کوادکوپترهای حرفه‌ای دوربین‌دار که مورد استفاده گروه‌های فیلم‌برداری مانند آتلیه‌ها و… قرار می‌گیرند؛ همچنین درون‌های سم‌پاشی مزارع و کوادکوپترهایی که برای نقشه‌برداری از زمین استفاده می‌شوند؛ همگی از مواردی هستند که نیازمند مجوز خواهند بود.

قوانین پرواز گجت‌های بدون سرنشین در آسمان ایران

قوانین پرواز پهپاد در ایران شباهت زیادی به این قوانین در سایر کشورهای جهان دارد. ایجاد این قوانین دلایل گوناگونی از نظر امنیتی داشته و رعایت آنها برای همه افراد دارای این شی‌های پروازی ضرورت دارد. به عبارتی مالکیت یک کوادکوپتر مسئولیتی بیشتر از خرید چراغ قوه شارژری یا هر گجت کاربردی دیگر دارد. این قوانین را می‌توان به سه دسته کلی قوانین مرتبط با جغرافیا، قوانین مرتبط با سرعت و وزن دستگاه و قوانین مرتبط با شرایط جوی تقسیم‌بندی کرد. در ادامه درباره هریک از این قوانین بیشتر خواهید دانست.

قوانین جغرافیایی پرواز با کوادکوپتر

از نظر جغرافیایی قوانین پرواز با کوادکوپتر بسیار ساده است. به‌طور کلی پرواز کوادکوپتر در مناطق شهری (به‌جز در شرایط مجوزهای خاص سازمانی) ممنوع است. همچنین در برخی مناطق خاص مانند پایگاه‌های نظامی، فرودگاه‌ها و هر منطقه امنیتی دیگری، نیز معمولا امکان به پرواز درآوردن کوادکوپترهای شخصی وجود ندارد.

دلیل این قوانین محدودکننده در سطح شهر رعایت حریم خصوصی افراد است؛ چراکه حتی در ارتفاع پروازی کم نیز، این پرنده‌های کوچک و دارای قابلیت فیلم‌برداری، می‌توانند وارد حریم خصوصی سایر افراد در ملک شخصی یا موارد مشابه آن شوند. در زمینه امنیتی نیز، علت وجود این محدودیت‌ها واضح بوده و هیچ اپراتور آموزش دیده‌ای از علل آن بی‌اطلاع نیست.

آیا کوادکوپتر مجوز می‌خواهد؟

قوانین مرتبط با وزن و سرعت کوادکوپتر

وزن و سرعت پرواز کوادکوپتر (و به‌طور کلی هر شی پرنده بدون سرنشین دیگری) نکته دیگری است که در زمینه قوانین پرواز آن و همچنین دریافت مجوز کوادکوپتر مورد توجه قرار می‌گیرد. به زبان ساده هرچه پهپاد سنگین‌تر و سریع‌تر باشد؛ محدودیت بیشتری برای آن در نظر گرفته می‌شود.

یک کوادکوپتر با وزنی کمتر از 1 کیلوگرم نیازمند مجوز پرواز نیست. همچنین کوادکوپترهای دارای وزن یک تا ده کیلوگرم نیز در صورتی که توسط خلبان دوره دیده هدایت شوند؛ نیازی به دریافت مجوز ندارند.

اما اگر دستگاه شما بیش از این وزن دارد؛ نیازمند دریافت مجوز هستید. همچنین گجت‌های پرونده با وزنی بیش از 50 کیلوگرم تنها دارای مجوز نظامی خواهند بود؛ و امکان دریافت مجوز برای آن توسط اشخاص حقیقی وجود ندارد.

نکته نهایی درباره وزن، به هواپیماهای بدون سرنشین رادیو کنترلی باز می‌گردد. این دستگاه‌ها نیز تا زیر 10 کیلو نیازمند مجوزی نیستند. در وزن 10 تا 20 کیلو نیز در صورت کنترل شدن توسط خلبان دوره دیده و در زمین پروازی استاندارد، نیازی به مجوز ندارند. در نهایت این گجت‌ها نیز در سایر وزن‌ها تنها در صورت داشتن مجوز قادر به پرواز قانونی خواهند بود.

سرعت موضوع دیگری است که هنگام بررسی قوانین پرواز کوادکوپتر باید به آن توجه کنید. البته در این زمینه قوانین، نسبتا آزادانه تعیین شده و کمتر دستگاه عمومی را خواهید یافت که از حدود آن خارج شود. به هر حال پرواز عمودی تا سرعت 40 کیلومتر بر ساعت و پرواز افقی تا سرعت 90 کیلومتر بر ساعت، نیازمند دریافت مجوز نیست. همچنین از 90 کیلومتر تا 150 کیلومتر بر ساعت نیز در صورت پرواز در زمین استاندارد پرواز، بدون مجوز قابل انجام است. بنابراین در زمین مخصوص پرواز از سرعت 150 کیلومتر به بالا و برای فضاهای عمومی از سرعت 90 کیلومتر به بالا نیازمند دریافت مجوز هستید. در نهایت برای پرواز با سرعت بیش از 300 کیلومتر بر ساعت تنها مجوز نظامی صادر می‌شود. هرچند در کل دستگاهی با این مشخصات نیز در بازار ایران فروخته نمی‌شود. البته هنگام خرید از آمازون این امکان وجود دارد؛ هرچند در زمینه ورود آن به کشور نیز باید قوانین خاصی را رعایت کرد.

قوانین مرتبط با شرایط جوی

منظور از شرایط جوی همه موارد مرتبط از جمله شدت تابش نور، دما، ارتفاع محل پرواز و… است. در این زمینه قوانین برای کاهش احتمال خطر و سقوط وسایل پروازی تعیین شده است؛ و مهم‌ترین قوانین مرتبط با آن به شرح زیر است:

در درجه اول و از نظر دمایی، کوادکوپترها در دمای 0 تا 45 درجه سانتی‌گراد مجاز به پرواز هستند.

قوانین مرتبط با شرایط جوی کوادکوپتر

از سویی پرواز در شب برای کوادکوپترهای شخصی ممنون است. بنابراین 30 دقیقه پس از طلوع آفتاب تا 30 دقیقه قبل از غروب آن، ساعات مجاز برای پرواز با کوادکوپتر است. این قانون به شکل دیگری نیز توصیف می‌شود. بر این اساس فضای پرواز باید طوری باشد که افق دید شما بیش از 2 هزار متر باشد. بنابراین فارغ از وجود نور کافی در محیط، نبود گرد و غبار و یا مه شدید نیز لازمه مجاز بودن پرواز کوادکوپتر است.

ارتفاع و شدت وزش باد، در قوانین پرواز کوادکوپتر وجود ندارد. با این حال باید آنها را به عنوان یک قاعده مهم در نظر گرفت؛ و هنگام خرید گجت پروازی در هر نوعی به آن توجه کرد. به عنوان مثال اغلب کوادکوپترها توانایی تحمل وزش باد با سرعت 30 کیلومتر بر ساعت را دارند. همچنین از نظر ارتفاعِ قابل پشتیبانی نیز بهتر است به جزئیات درج شده در دفترچه راهنمای دستگاه خود توجه کنید.

رطوبت نیز یکی دیگر از قواعد پرواز با کوادکوپتر است؛ که می‌تواند روی فعالیت شما اثر بگذارد. در این زمینه اغلب کوادکوپترها قادر به پرواز بی‌خطر در زیر باران نیستند. همچنین پرواز در رطوبت بالای 95 درصد برای این دستگاه‌ها ممنوع است. در نهایت پرواز در شرایط خاص آب‌وهوایی مانند طوفان، سیل، رعد و برق و رگبار، طبیعتا برای این دستگاه‌های معمولا کوچک ممکن نیست.

در نهایت اگر به دنبال خرید انواع گجت‌ها و ابزارهای کاربردی جالب، از خرید بهترین مارک چراغ قوه تا انواع گجت‌های پروازی و… هستید؛ فروشگاه ایران بابا بهترین فروشگاه و مشاور شما در زمینه انتخاب بهترین‌ها خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

فیلتر محصولات
Alibaba

ضمانت سلامت

Amazon

تحویل اکسپرس

eBay

ضمانت مرجوعی

eBay

پشتیبانی آنلاین

eBay

خرید آسان

eBay

گارانتی محصول