× پشتیبان فروش

پاسخگوی سوالات شما هستیم.

Support whatsapp
×
×

مشخصات ویدئو پروژکتور خوب

ویژگی پروژکتور خوب

روز به روز افراد بیشتری نیاز به استفاده از پروژکتور را در امور مختلف، از تماشای شخصی فیلم تا ارائه موضوعات کاری احساس می‌کنند. واقعیت این است که پروژکتورها در بسیاری از موقعیت‌ها کاربرد داشته و قیمت ویدئو پروژکتور نیز از رقیب سنتی آن یعنی تلوزیون کمتر است. پروژکتورهای سینمای خانگی به عنوان تجربه‌ای عالی در سرگرمی‌های خانگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ و تجربه تماشای فیلم در یک صفحه بزرگ را به خانه شما می‌آورند. در مورد استفاده‌های کاری نیز، پروژکتورها از گذشته حضوری فعال داشته‌اند. با این وجود همیشه انتخاب یک ویدئو پروژکتور خوب سخت است؛ چرا که ایجاد تعادل بین ویژگی‌ها و قیمت در این محصول کمی پیچیده است. در این مقاله ما می‌خواهیم این موضوع را تا حد ممکن ساده کنیم.

چالش انتخاب یک پروژکتور خوب

بسیاری از مشتریان ویدئو پروژکتور، برای اولین‌بار است که این کار را انجام می‌دهند. بنابراین به‌سختی می‌دانند که چه چیزی باعث شکل‌گیری یک پروژکتور خوب می‌شود. از آنجایی که قیمت ویدئو پروژکتور حرفه‌ای نسبتا بالاست؛ در خرید آن باید جزئیات زیادی را در نظر گرفت. تولید‌کنندگان و مارک‌های زیادی در بازار وجود دارد؛ و هر برند، مدل‌های متنوعی را ارائه می‌دهد. از سویی هر پروژکتور دارای ویژگی‌ها و مشخصات زیادی است که می‌تواند شما را در مورد مهم‌ترین موارد دچار سردرگمی کند. از سویی فناوری‌های مختلفی برای تولید پروژکتور توسط تولیدکنندگان مختلف استفاده می‌شود؛ که می‌تواند انتخاب را برای شما پیچیده‌تر هم کند.

در نهایت ترجیحات و نیازهای شخصی مانند هدف شما از خرید پروژکتور، نحوه استفاده، بودجه موجود و موارد مشابه نیز باید در نظر گرفته شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های یک پروژکتور خوب

ما در این راهنما به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های یک پروژکتور پرداخته‌ایم؛ تا انتخاب را برای شما آسان‌تر کنیم. در واقع هنگام انتخاب یک ویدئو پروژکتور، فاکتورها و ویژگی‌های متعددی مهم خواهند بود. پس بیایید برخی از مهم‌ترین آنها را بررسی کنیم.

فناوری ایجاد تصویر

فناوری ایجاد تصویر مهم‌ترین ویژگی یک پروژکتور محسوب می‌شود. در این زمینه سه گزینه مطرح یعنی فناوری‌های DLP، LCD و LCoS وجود دارد؛ که البته دو مورد اول بیشتر مورد استفاده است.

یک پروژکتور DLP با استفاده از یک دستگاه میکرو آینه دیجیتال (DMD) تصویر نمایش داده شده را توسط یک مکانیسم بازتابی تولید کرده است. این فرآیند در مدل‌های LCD حالتی انتقال‌دهنده است؛ و نور را از یک پنل کریستال مایع عبور می‌دهد. در نهایت در فناوری LCoS موضوع کمی پیچیده‌تر بوده و به زبان ساده ترکیبی از فرآیندهای LCD و DLP است.

هر یک از این فناوری‌ها جنبه‌های مثبت و منفی دارند؛ و نمی‌توان هیچ‌یک از آنها را به عنوان بهترین فناوری ارزیابی کرد. پروژکتورهای DLP عموما کنتراست بهتری را ارائه می‌دهند. مدل‌های LCD اشباع رنگ و دقت رنگ بهتری دارند. در مقابل LCD ها با گذشت زمان تمایل به تخریب شدن پنل داشته و روی تصویر نهایی تاثیر منفی می‌گذارند. از سویی ال سی دی برق کمتری مصرف کرده و گرمای کمتری تولید می‌کند. هرچند نیاز به تمیز کردن و تعویض فیلتر بیشتری دارد.

نکته اصلی این است که می‌توانید عملکرد کلی عالی را از یک مدل ویدئو پروژکتور خوب و گران‌قیمت، خواه LCD، DLP یا LCoS دریافت کنید. بنابراین بهتر است کمتر بر روی فناوری پروژکتور تمرکز کرده و بیشتر روی کیفیت و ویژگی‌های آن و از همه مهم‌تر نحوه مطابقت آن با نیاز خود تمرکز کنید.

نسبت تصویر پروژکتور

وضوح پروژکتور

پروژکتورها وضوح یا رزولوشن مشخصی دارند. یعنی تعداد ثابتی از پیکسل‌ها که ویدئو پروژکتور می‌تواند برای ارائه تصویر پخش کند. وضوح پروژکتور برای بالا بودن کیفیت تصویر مهم است. هرچه تعداد پیکسل‌های (نقطه) تصویر بیشتر باشد؛ تصویر شما واضح‌تر است. وضوح را می‌توان به‌صورت یک عدد بیان کرد؛ اما اغلب به عنوان تعداد پیکسل‌های افقی و عمودی بیان می‌شود.

اکثر پروژکتورهای ارزان قیمت در دارای وضوح SVGA (800 x 600) هستند؛ که مشخصات یک ویدئو پروژکتور خوب محسوب نمی‌شوند. به‌طور کلی رزولوشن‌های متداول ویدئو پروژکتور شامل موارد زیر است:

  • SVGA (800 x 600)
  • XGA (1024 x 768)
  • WXGA (1280 x 800)
  • WUXGA (1920 x 1200)
  • HD 720p (1280 x 720)
  • Full HD 1080p (1920 x 1080)
  • 4K Ultra HD (3840 x 2160)
  • Native 4K (4096 x 2160)

هرچه در این لیست به سمت پایین بیایید؛ با دستگاهی بهتر و باکیفیت پخش بالاتر روبه‌رو می‌شوید. هرچند در این زمینه باید قیمت ویدئو پروژکتور را نیز در نظر بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن یک ویدئو پروژکتور خوب، به سه گزینه انتهایی این لیست نگاه کنید. البته در شرایط خاص، مثل خرید ویدئو پروژکتور قابل حمل یا جیبی، ممکن است این ویژگی را فدای سایر ویژگی‌های مهم‌تر کنید. در این شرایط توصیه می‌کنیم حداکثر روی دو گزینه اول حساب نکنید. همچنین برای  مشاهده بهترین انواع ویدئو پروژکتور جیبی و قابل حمل این مطلب را مطالعه کنید.

روشنایی پروژکتور (ظرفیت لومن)

احتمالا فکر می‌کنید که این مهم‌ترین ویژگی یک ویدئو پروژکتور است؛ اما واقعا این‌طور نیست. روشنایی پروژکتور نقش مهمی در کیفیت تصویر دارد. به‌خصوص در فضاهای بزرگ و یا در جاهایی که حضور نور محیطی چشم‌گیر است. با این حال هر شرایطی متفاوت است. مثلا روشنایی بیش از حد در یک اتاق نسبتا تاریک می‌تواند برای چشم‌ها ناراحت‌کننده باشد. بنابراین لزوما لومن بالا همیشه به‌کار شما نمی‌آید.

روشنایی پروژکتور (میزان نور ساطع شده) بر حسب واحد انسی لومن بیان می‌شود. اکثر پروژکتورهای عمومی موجود در بازار حداکثر 3000 لومن هستند. البته این سطح از روشنایی برای اکثر استفاده‌های معمولی به اندازه کافی بالا است. بنابراین از این نظر دست‌یابی به ویدئو پروژکتور خوب پیچیده نیست. البته مدل‌هایی با روشنایی بیشتر، کاربردهای پیشرفته‌تری در فضاهای بزرگ‌تر و روشن‌تر دارند.

نسبت کنتراست پروژکتور

اگرچه تمایل زیادی به تمرکز بیشتر بر روی میزان روشنایی وجود دارد؛ اما کیفیت تصویرِ بالاتر، به عوامل دیگری هم بستگی دارد. مثلا میزان تضاد رنگ یا کنتراست تصویر. در واقع کنتراست رنگ خوب برای کیفیت تصویر خوب مهم است. بدون کنتراست خوب، یک تصویر به‌طور کلی صاف و مصنوعی به‌نظر می‌رسد. کنتراست خوب عمق تصویر را مشخص می‌کند. نسبت کنتراست به زبان ساده رابطه مناسب بین سفیدترین سفید و تاریک‌ترین تصویر نمایش داده شده توسط پروژکتور است. کنتراست بیشتر به این معنی است که ویدئو پروژکتور شما سایه‌ها و طیف رنگ‌های بیشتری را نشان می‌دهد. وقتی نسبت کنتراست 1000:1 باشد؛ به این معنی است که سفیدترین سفیدی که نشان می‌دهد 1000 برابر روشن‌تر از تیره‌ترین تیره‌ای است که نشان می‌دهد.

بنابراین کنتراست بالاتر بهتر است؛ اما می‌تواند به‌معنای بیشتر بودن قیمت ویدئو پروژکتور هم باشد. به عنوان یک راهنما، از نسبت 2000:1 می‌توان گفت شما یک ویدئو پروژکتور خوب دارید. اگرچه سازندگان اغلب متهم به نادرست اعلام کردن نسبت کنتراست به شیوه‌ای می‌شوند که مصرف‌کنندگان را گمراه می‌کند.

کنتراست پروژکتور

پیشنهاد مطالعه: معرفی ویدئو پروژکتورهای جیبی برای گوشی موبایل

نسبت تصویر پروژکتور

وضوح تصویر با نسبت تصویر مرتبط است؛ و سطوح وضوح مختلف، نسبت متفاوتی دارند. اما نسبت تصویر چیست؟ این ویژگی نسبت عرض به ارتفاع تصویر ارائه شده است. بنابراین در حالی که نسبت تصویر، شکل تصویر نمایش داده شده را مشخص می‌کند؛ رزولوشن، تعداد پیکسل‌های نمایش داده شده در آن فضا را مشخص می‌کند. یک پروژکتور خوب می‌تواند نسبت‌های چندگانه را نمایش دهد. به‌طور خلاصه محبوب‌ترین نسبت‌های تصویر فعلی 16:9، 4:3 و 16:10 هستند.

گزینه‌های ورودی برای اتصال ویدئو پروژکتور

شما باید پروژکتور خود را به یک منبع ورودی وصل کنید. نوع منبع ورودی می‌تواند بر کیفیت پخش شما نیز تاثیر بگذارد. بنابراین حتما به سراغ پروژکتوری بروید که ورودی‌های اولیه مورد نیاز شما را فراهم کند. وجود چندین گزینه ورودی به‌معنای انعطاف بیشتر است. در ادامه مهم‌ترین گزینه‌های ورودی را معرفی کرده‌ایم.

ورودی HDMI

این رابط دیجیتالی، ویدئوی با کیفیت بالا و صدای چند کاناله را ترکیب می‌کند؛ و یک رابط با کیفیت بسیار بالا است. بسیاری از دستگاه‌های ورودی، مثل لپ‌تاپ و دستگاه‌های پخش، دارای ورودی HDMI هستند. وجود این امکان کمی به قیمت ویدئو پروژکتور اضافه می‌کند؛ اما این روزها به عنوان یک امکان ضروری در این دستگاه مطرح می‌شود.

ورودی HDMI

ورودی VGA

پورت 15 پین کامپیوتر یا پروژکتور شما یک ورودی VGA محسوب می‌شود. این ورودی یک اتصال آنالوگ بوده و کیفیت پایین‌تری نسبت به HDMI دارد؛ اما همچنان به‌طور گسترده، به‌خصوص برای اتصال رایانه‌های شخصی و پروژکتورها استفاده می‌شود. این ورودی را در اکثر پروژکتورها و رایانه‌های شخصی پیدا خواهید کرد. 

 ورودی USB

اگر پروژکتور شما این ویژگی را داشته باشد؛ اجازه می‌دهد بدون رایانه محتوای خود را پخش کنید. در واقع چنین نمایشگری مستقیما به ورودی USB دوربین دیجیتال یا سایر درایوهای USB شما متصل می‌شود. در عمل می‌توانید به‌راحتی فلش USB خود را به این پورت پروژکتور وصل کرده و محتوای ذخیره شده در آن را نمایش دهید.

ورودی DisplayPort

این ورودی یک رابط دیجیتال برای ویدئو و صدا با عملکردی مشابه HDMI است. این ورودی عمدتا در پروژکتورهای پیشرفته یافت می‌شود. اگر پروژکتوری که توانایی خرید آن را دارید دارای HDMI باشد؛ معمولا نیازی به این پورت ندارید. همچنین اگر دستگاه شما دارای DisplayPort است اما HDMI ندارد؛ می‌توانید از آداپتور DisplayPort دو حالته برای اتصال به HDMI استفاده کنید.

ورودی شبکه بی‌سیم

پروژکتورهای دارای ورودی بی‌سیم می‌توانند به‌صورت بی‌سیم به دستگاه‌های سازگار متصل شوند. اگر یک محیط مرتب و بدون کابل در اولویت شما باشد؛ این گزینه اتصال ضروری خواهد بود. البته این ویژگی به قیمت ویدئو پروژکتور می‌افزاید.

ورودی شبکه سیمی

با اتصال شبکه LAN یا سیمی، می‌توانید محتوا را از چندین رایانه شخصی که ممکن است در مکان‌های مختلف باشند؛ بر روی یک پروژکتور پخش کنید. در برخی از محیط‌های اداری، این ویژگی ممکن است ضروری باشد. بنابراین اگر به اتصال ویدئو پروژکتور به شبکه نیاز دارید؛ مطمئن شوید که پروژکتور مدنظر شما این ویژگی را دارد.

اتصالات دیگر

در نهایت هنوز گزینه‌های اتصال دیگری مانند DVI، S-video و… وجود دارد. این به این معنی نیست که ویدئو پروژکتور شما باید همه آنها را داشته باشد.

به‌طور خلاصه یک رابط VGA در اکثر پروژکتورها استاندارد به نظر می‌رسد. همچنین اتصال HDMI در استفاده امروزی، به‌خصوص در سینمای خانگی و سایر ویدئوهای با کیفیت بالا ضروری است. اتصال بی‌سیم یا وای.فای جالب است. همچنین اگر وردی HDMI دارید اما DisplayPort ندارید؛ همچنان تحت پوشش تصاویر دیجیتالی هستید. در پایان برای درک بهتر اتصالات موجود در ویدئو پروژکتور، مقاله آموزش اتصال ویدئو پروژکتور به لپ تاپ را هم بخوانید.

نسبت پرتاب پروژکتور

نسبت پرتاب پروژکتور بر اساس تقسیم کردن فاصله بین پروژکتور و صفحه نمایش (فاصله پرتاب)، بر عرض تصویر پیش‌بینی شده تعیین می‌شود. اگر عرض تصویر مورد نظر و نسبت پرتاب پروژکتور خود را می‌دانید؛ می‌توانید محاسبه کنید که آن را باید در چه فاصله‌ای قرار دهید. در این شرایط می‌توانید نسبت پرتاب پروژکتور را پیش از خرید تعیین کنید.

در این زمینه سه نوع پروژکتور با تکنولوژی پرتاب طولانی، پرتاب کوتاه و پرتاب فوق ‌لعاده کوتاه وجود دارد.

پروژکتورهای پرتاب طولانی، یک تصویر بزرگ را با فاصله بالایی از صفحه نمایش می‌دهند. بنابراین باید فضای کافی برای چنین موقعیتی وجود داشته باشد. اگر فضا تنگ باشد، مانند یک اتاق کوچک، یک پروژکتور پرتاب طولانی احتمالا نامناسب است. بنابراین شما به یک پروژکتور پرتاب کوتاه نیاز دارید. پروژکتورهای پرتاب کوتاه می‌توانند تصویری بزرگ را از فاصله نسبتا نزدیک به صفحه نمایش ارائه دهند. در نهایت وقتی فضای بسیار کمی برای دور کردن پروژکتور از صفحه نمایش وجود دارد؛ یک پروژکتور با پرتاب فوق‌العاده کوتاه جواب می‌دهد. مزیت دیگر این مدل آن است که احتمال ایجاد سایه روی نمایش‌گر را به حداقل می‌رساند. هرچند باز هم باید به بالا بودن قیمت ویدئو پروژکتور با پرتاب فوق‌العاده کوتاه توجه کنید.

مشخصات ویدئو پروژکتور خوب

عمر لامپ پروژکتور

این ویژگی به طول عمر مورد انتظار لامپ پروژکتور اشاره دارد؛ که بر حسب ساعت و بر اساس نوع  لامپ، چیزی حدود 2 تا 30 هزار ساعت بیان می‌شود. روشنایی پروژکتور از منبع نور آن ناشی می‌شود. شما باید نگران عمر لامپ باشید زیرا تعویض لامپ هزینه نسبتا بالایی دارد. البته این اعداد بیشتر یک تخمین هستند. همچنین توجه داشته باشید که پروژکتورهایی با روشنایی یا لومن بالاتر، لامپ خود را سریع‌تر می‌سوزانند.

سایر ویژگی‌های یک ویدئو پروژکتور خوب

این دستگاه‌ها هنوز هم دارای ویژگی‌های دیگری هستند. به‌عنوان مثال، برخی از آنها امکان پخش از دستگاه‌های هوشمند را دارند. برخی از آنها دارای تصحیح کیستون هستند؛ که به موقعیت قرارگیری پروژکتور کمک می‌کند. برخی از آنها قابلیت خاموش شدن فوری دارند.

حقیقت این است که شما می‌توانید تقریبا همه چیز را داشته باشید؛ اما باید مبلغ بالایی برای آن بپردازید. بنابراین بهتر است واقع‌بین بوده و مشخصات کلیدی ضروری و مورد نیاز خود را پیش از انتخاب ویدئو پروژکتور تعیین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

فیلتر محصولات
Alibaba

ضمانت سلامت

Amazon

تحویل اکسپرس

eBay

ضمانت مرجوعی

eBay

پشتیبانی آنلاین

eBay

خرید آسان

eBay

گارانتی محصول