× پشتیبان فروش

پاسخگوی سوالات شما هستیم.

Support whatsapp
×
×

علت کم نور شدن ویدئو پروژکتور

معمولا منظور عموم افراد از کم نور شدن ویدئو پروژکتور، کم شدن شدت رنگ تصویر بر روی صفحه نمایش است. اگر ویدئو پروژکتور شما کم نور شده است؛ راه‌حل‌های مختلفی برای حل این مسئله وجود دارد. البته ابتدا باید مشخص کنید که دلیل این مشکل چیست. طبیعتا با یافتن علت کم نور شدن ویدئو پروژکتور به روش برطرف کردن آن نیز خواهید رسید. این مشکل می‌تواند به هر چیزی مرتبط باشد. از اجزای داخلی پروژکتور گرفته تا مشکلات بیرونی و غیر مرتبط با دستگاه، همگی می‌توانند روی عملکرد و میزان روشنایی آن اثر بگذارند.

دلایل کم نور شدن ویدئو پروژکتور

اگر می‌خواهید درباره علل کم نور شدن پروژکتور و روش رفع آن اطلاعات لازم را به دست آورید؛ خواندن این مقاله می‌تواند به شما کمک کند. به‌طور خلاصه و به عنوان اولین گام نیز در نظر داشته باشید که آیا این یک مشکل ناگهانی است یا به تدریج اتفاق افتاده است. دانستن این نکته برای یافتن علت اصلی مشکل پروژکتور شما ضروری است. در ادامه مهم‌ترین دلایل کم نور شدن ویدئو پروژکتور را بررسی کرده‌ایم.

رنگ صفحه نمایش

اگر تصویر دستگاه را روی دیوار نمایش می‌دهید؛ رنگ دیوار می‌تواند باعث شود که پروژکتور کم نور به نظر برسد. در واقع اگر رنگ دیوار کمی تیره باشد و کاملا سفید نباشد؛ باعث می‌شود که تصویر ویدئو پروژکتور به اندازه کافی روشن به نظر نرسد. در این شرایط مشکل از دستگاه نیست و باید رنگ پرده نمایش را کاملا سفید کرد.

برای بررسی میزان و کفایت سفید بودن دیوار یا صفحه نمایش، چند روش وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید. به عنوان مثال پروژکتور خود را در اتاق دیگری با رنگ دیوار روشن‌تر امتحان کنید. پس از اینکه پروژکتور خود را روشن کردید؛ سعی کنید سایر شرایط محیطی مشابه شرایط قبلی باشد. مثلا دستگاه را تقریبا به همان فاصله قبلی از دیوار قرار دهید. همچنین سعی کنید نور محیطی هر دو فضا یکسان باشد. حالا می‌توانید وضعیت تصویر را بررسی کنید. اگر تصویر به اندازه کافی بهبود یافت شما مشکل را یافته‌اید.

یک راه ساده‌تر برای بررسی این موضوع نیز وجود دارد. در واقع اگر نمی‌توانید ویدئو پروژکتور خود را جابه‌جا کنید. یا اگر به دیوارهای دیگری دسترسی ندارید. می‌توانید چند ورق کاغذ سفید را روی دیوار قرار دهید؛ تا ببینید تصویر پروژکتور در آن بخش‌ها چقدر بهبود می‌یابد. مثل آزمایش قبلی، در این شرایط نیز اگر پروژکتور شما روی بخش دارای کاغذ سفید بهتر کار می‌کند؛ احتمالا دلیل کم نور بودن ویدئو پروژکتور تیرگی رنگ دیوار است.

بهترین روش برای رفع این مشکل این است که یک پرده نمایش استاندارد بخرید. همچنین می‌توانید دیوار مدنظر را با رنگ سفید کنید. همچنین برخی از پروژکتورها تنظیماتی برای نمایش تصویر روی دیوارهای تیره‌تر دارند. هرچند در هر شرایطی، نمایش تصویر بر روی صفحه سفید بهترین انتخاب خواهد بود.

دلایل کم نور شدن ویدئو پروژکتور

میزان نور محیطی

نور اتاق یکی دیگر از عوامل رایج بیرونی است؛ که موجب نمایش تصاویر غیر شفاف و کدر توسط ویدئو پروژکتور جیبی می‌شود. بنابراین برای اطمینان از سلامت دستگاه باید میزان روشنایی پروژکتور خود را با خاموش کردن سایر چراغ‌های اتاق و جلوگیری از ورود نور طبیعی از پنجره‌ها امتحان کنید.

در عمل پروژکتورها زمانی که نور محیطی کمتر باشد؛ به دلیل وجود نور متضاد کمتر، عملکرد بهتری خواهند داشت. البته معمولا نمی‌توان در اتاق شرایط کاملا تاریک را فراهم کرد. با این حال اگر یک یا دو لامپ را خاموش کنید؛ تصویر بهتری خواهید داشت.

البته در نظر داشته باشید که اگر پروژکتور شما به درستی کار می‌کند؛ باید بتوانید تصویر مناسبی از آن را، حتی در نور متوسط اتاق نیز ببینید. اکثر پروژکتورها امکان تنظیم سطح روشنایی دارند. بنابراین اگر از ویدئو پروژکتور در اتاقی با نور محیطی استفاده می‌کنید؛ مطمئن شوید که سطح روشنایی دستگاه را تا بیشترین حد بالا برده‌اید.

میزان نور محیطی

فاصله دستگاه از صفحه نمایش

مانند هر وسیله پرتاب نور دیگری، پروژکتورها هم در فواصل طولانی‌تر، نور را با قدرت کمتری ارسال می‌کنند. بنابراین اگر پروژکتور شما خیلی دور از صفحه نمایش باشد؛ ممکن است تصاویر را با نور کمتری روی صفحه نمایش دهد. البته در این زمینه ویدئو پروژکتورها دارای عدد مشخصی هستند. بنابراین اگر مطمئن نیستید که پروژکتور شما تا چه اندازه می‌تواند از صفحه نمایش فاصله داشته باشد؛ برای یافتن فواصل استاندارد کافی است دفترچه راهنما یا خود پروژکتور را بررسی کنید. همچنین می‌توانید با حرکت دادن خود دستگاه، فاصله بین پروژکتور و صفحه نمایش را برای بهبود نور تصویر بررسی و تنظیم کنید.

به‌طور خلاصه اگر پروژکتور را کمی به دیوار نزدیک کنید؛ و تصویر به اندازه کافی روشن شود؛ احتمالا پروژکتور را دورتر از فاصله استاندارد قرار داده بودید. در مقابل اگر برای اینکه پروژکتور شما تصویری به اندازه کافی روشن نشان دهد، باید به صفحه نمایش خیلی نزدیک شوید؛ احتمالا مشکل کم نور شدن ویدئو پروژکتور خود را باید در جایی دیگر جستجو کنید.

در واقع تقریبا با هر پروژکتوری باید بتوانید یک تصویر خوب را از حداقل دو الی سه متر دورتر مشاهده کنید. بنابراین اگر مجبورید پروژکتور را آنقدر نزدیک به صفحه نمایش یا دیوار قرار دهید که دیگر نتوانید از آن استفاده کنید؛ این راه حل خوبی برای شما نیست.

 لامپ ضعیف شده

اگر برای مدتی طولانی از یک پروژکتور لامپی استفاده می‌کنید؛ احتمالا زمان تعویض لامپ آن فرا رسیده است. تعویض لامپ پروژکتور نسبتا ساده است؛ و باید پس از پایان عمر مفید آن تعویض شود؛ تا تصویر واضح و روشنی داشته باشید. پروژکتور شما ممکن است بتواند زمان نیاز به تعویض لامپ را اعلام کند. البته این اعلام اتوماتیک همیشه نشانگر دقیقی نیست؛ و بررسی شرایط واقعی گزینه بهتری برای تصمیم‌گیری در این زمینه است. با نصب یک لامپ جدید در پروژکتور، باید تصاویر واضح‌تر، رنگ‌ها مشخص‌تر و به‌طور کلی صفحه نمایش روشن‌تر شود.

همچنین اگر اخیرا لامپ پروژکتور خود را تعویض کرده‌اید؛ اما تصویر شما همچنان کم نور است؛ باید به دنبال مشکل در جای دیگری بگردید. در واقع دلایل دیگری به جز لامپ وجود دارد که باعث می‌شود پروژکتور کم نور به نظر برسد. همچنین اگر عامل این نور کم خارجی نباشد؛ ممکن است در نحوه نصب لامپ جدید مشکلاتی وجود داشته باشد. مثلا این احتمال وجود دارد که لامپ در داخل پروژکتور به‌خوبی در جای خود قرار نداشته باشد. در این شرایط سعی کنید دوباره لامپ را بیرون آورده و سپس در جای صحیح خود قرار دهید.

به زبان ساده لامپ باید به خوبی در پروژکتور قرار گیرد؛ و نباید در جای خود تکان بخورد؛ یا به راحتی از جای خود جدا شود. از سویی اگر نمی‌توانید لامپ را به درستی نصب و تنظیم کنید؛ ممکن است نوع نادرستی از لامپ را خریداری کرده باشید. فراموش نکنید که قیمت ویدئو پروژکتور از قیمت لامپ بالاتر است. با این وجود همیشه خرید لامپ جدید در مورد مدل‌های قدیمی این دستگاه، گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری نیست.

پیشنهاد مطالعه: آموزش اتصال ویدئو پروژکتور به لپ تاپ

مشکل با تنظیمات Auto Iris

مشکل با تنظیمات Auto Iris

اگر همه موارد بالا را بررسی کردید و هنوز مشکل وجود دارد؛ بهتر است نگاهی به تنظیمات Auto Iris بیندازید. هنگامی که این ویژگی در دستگاه شما روشن است؛ به‌طور خودکار روشنایی ویدئو پروژکتور را بسته به صحنه نمایش داده شده تنظیم می‌کند.

به عنوان مثال در نمایش تصاویر تاریک، این سیستم به نور کمتری اجازه ورود می‌‎دهد؛ تا سیاهی عمیق‌تری را در صفحه نمایش ایجاد کند. در مقابل اگر رنگ روشن‌تری برای نمایش وجود داشته باشد؛ با عبور نور بیشتر، کیفیت رنگ بهتر و جزئیات دقیق‌تری ارائه می‌شود.

از این ویژگی معمولا در سیستم نظارت و مانیتورینگ استفاده می‌شود. در واقع این تنظیم خودکار هنگام استفاده از دستگاه در فضای خارجی بهتر عمل می‌کند؛ زیرا نور محیط در طول روز تغییر کرده و اگر این تنظیم نور خودکار خاموش باشد؛ کیفیت و روشنایی تصویر ضعیفی خواهید داشت. اما در اغلب موارد اجرای نامناسب، این ویژگی در فضای داخلی و با نور ثابت، می‌تواند موجب کم نور شدن ویدئو پروژکتور شود. بنابراین اگر این سیستم را روشن کرده‌اید؛ به شما توصیه می‌کنم آن را خاموش کرده و پروژکتور خود را دوباره راه‌اندازی کنید.

می‌توانید این تنظیم را به سادگی و با فشار دادن دکمه آن روی کنترل از راه دور خاموش کنید. با این حال اگر متوجه شدید که دکمه به دلایلی کار نمی‌کند؛ می‌توانید مراحل زیر را برای خاموش کردن این تنظیم دنبال کنید:

  • پروژکتور و منبع تصویر را روشن کنید.
  • دکمه منو را فشار دهید.
  • منوی تصویر را انتخاب کنید.
  • به منوی Auto Iris بروید و آن را خاموش کنید.

مشکل با تنظیمات Eco-Mode 

مشکل با تنظیمات Eco-Mode 

حالت اکو روشنایی لامپ و در نتیجه میزان گرم شدن دستگاه و متعاقب آن میزان کارکرد و صدای فن را کاهش می‌دهد. با این ویژگی در مصرف برق و عمر لامپ صرفه‌جویی می‌شود. در حالی که در حالت عادی ویدئو پروژکتور حداکثر روشنایی لامپ را تنظیم می‌کند. بنابراین در عمل در بسیاری از اوقات روشن بودن این حالت عاملی برای سوسو زدن لامپ تصویر است. در نتیجه یک راه دیگر برای رفع کم نور شدن ویدئو پروژکتور این است که حالت eco-mode را از منوی تنظیمات خاموش کنید.

اما دقیقا چرا این مشکل رخ می‌دهد؟ معمولا مشکلی که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستید؛ به دلیل قوس ناپایدار لامپ ایجاد می‌شود؛ و یک اتفاق بسیار رایج در پروژکتورها است. بنابراین اگر می‌خواهید پروژکتور خود را در حالت اقتصادی روشن کنید؛ ابتدا آن را با قدرت لامپ بالا برای بیش از 10 ساعت روشن کنید؛ و سپس آن را به حالت اقتصادی برگردانید. در این شرایط تغییر حالت لامپ به تثبیت قوس آن کمک می‌کند. در بیشتر مواقع این مشکل به خودی خود برطرف می‌شود؛ زیرا قوس به آرامی الکترودها و ناخالصی‌های دیگر را می‌سوزاند.

همچنین اگر پروژکتور لامپی شما به هشدار 500 ساعت کارکرد برسد (این عدد بستگی به عمر کلی لامپ هم دارد.)، لامپ تصویر دوباره به‌طور خودکار شروع به کم نور شدن می‌کند. در این شرایط نیز باز هم روشن کردن چند ساعته دستگاه با قدرت بالا، در رفع مشکل موثر است. علاوه بر این شما میتوانید با کمک مقاله «ویدئو پروژکتور هوشمند برای منزل مناسب است؟» مناسب ترین پروژکتور را برای منزل خود انتخاب کنید .

در نهایت فراموش نکنید که همه لامپ‌های پروژکتور با گذشت زمان کهنه می‌شوند. با این حال نمی‌توانید متوجه آن شوید؛ زیرا این یک روند تدریجی است. روشنایی لامپ با رسیدن به ساعات پایانی آستانه عمر، به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. همچنین به خاطر داشته باشید که هرچه اندازه صفحه نمایش بزرگ‌تر باشد؛ احتمال سوسو زدن لامپ شما در طول زمان بیشتر می‌شود. بنابراین اگر متوجه روشنایی کم و سوسو زدن لامپ شدید؛ ممکن است لامپ شما به ساعات پایانی عمر خود رسیده باشد. بنابراین اگر همه چیز را امتحان کرده‌اید؛ در این صورت بهتر است هرچه سریع‌تر یک لامپ جدید بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

فیلتر محصولات
Alibaba

ضمانت سلامت

Amazon

تحویل اکسپرس

eBay

ضمانت مرجوعی

eBay

پشتیبانی آنلاین

eBay

خرید آسان

eBay

گارانتی محصول