×
×

راهنمای کامل خرید گیمبال

راهنمای کامل خرید گیمبال

خرید گیمبال و اینکه چه گیمبالی برای عکاسی و فیلم برداری انتخاب کنیم موضوعی است که به تازگی حائز اهمیت شده است. یکی از چالش‌های عکاسان در تمامی دوران‌ها، ثابت نگه داشتن دوربین و گرفتن عکس و فیلم بدون لرزش بوده است. اینکه یک عکاس می‌توانست در حال حرکت بدون هیچ تکانی، یک فیلم یا عکس با کیفیت تحویل دهد، نشان از قدرت و حرفه‌ای بودن آن عکاس داشت. در این میان استفاده از وسایلی مانند سه پایه و یا پایه‌های متحرک، به کمک عکاسان و فیلم‌برداران آمد. اما هر کدام از این ابزارها جدا از دست و پاگیر بودنشان، در بعضی موارد امکان استفاده هم نداشتند. در سال‌های اخیر یک وسیله جذاب و هیجان‌انگیز به نام گیمبال به کمک عکاسان آمده و کار آن‌ها را بسیار راحت کرده است. 

گیمبال چیست؟ و چرا خرید گیمبال با اهمیت است؟

گیمبال (Gimbal) به زبان ساده ابزاری است که جلوی لرزش دست و تکان خوردن دوربین یا موبایل را می‌گیرد. با استفاده از گیمبال حتی در حالت دویدن یا پرواز هم می‌توان عکس و فیلم‌های بسیار با کیفیت گرفت. برای خرید گیمبال بهتر است بیشتر با انواع و کاربرد این وسیله جذاب آشنا شوید.

خرید انواع گیمبال

گیمبال‌ها را با توجه به موارد مختلف طبقه بندی می‌کنند. انواع تک پایه، دو پایه و یا سه پایه گیمبال در بازار وجود دارد. اما متخصصان بیشتر گیمبال را بر اساس تعداد محورهایی که پوشش می‌دهد طبقه بندی می‌کنند.

گیمبال دو محوره

همان‌طور که از نام این گیمبال‌ها مشخص است، دو محور برای ثابت نگه داشتن دوربین و یا گوشی موبایل دارند. این گیمبال‌ها علاوه بر اینکه سبک هستند؛ از انرژی کمی هم استفاده می‌کنند و به همین دلیل برای استفاده در کوادکوپتر و پهباد گزینه‌های خوبی هستند چون مانعی برای مانور این وسایل نیستند. اما باید هنگام خرید گیمبال دو محوره، در نظر داشت که این مدل فقط در حرکات چرخشی (Roll) و عمودی (Pitch)؛ مانع لرزش دوربین می‌شوند و بنابراین انتظار بیشتری از آن‌ها نمی‌توان داشت.

گیمبال سه محوره

این مدل علاوه بر حرکات عمودی و چرخشی، در حرکات افقی هم عملکرد خوبی داشته و لرزش‌ها را از بین می‌برد. با وجود یک محور اضافه دیگر نباید نگران هیچ حرکت اضافی بود چون لرزش‌ دوربین در تمامی حرکات‌ گرفته خواهد شد. نتیجه کار با این نوع گیمبال؛ یک تصویر بسیار باکیفیت و تمیز است اما باید توجه داشت که این مدل هم وزن بالاتری دارد و هم انرژی بیشتری مصرف می‌کند و به همین دلیل مدت زمان پرواز کوادکوپتر بیشتر خواهد شد. پس در کنار این مدل حتما باید باتری اضافه همراه داشت.

گیمبال سه محوره

گیمبال در چه کارهایی و توسط چه کسانی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

گیمبال وسیله‌ای است که منحصرا برای علاقمندان به عکاسی و فیلمبرداری طراحی شده است. ارائه یک تصویر بسیار با کیفیت، همان چیزی است که یک عکاس انتظار دارد. برای عاشقان عکاسی در طبیعت، گیمبال قطعا یک وسیله ایده‌آل است به خصوص هنگامی که باید سرعت را چاشنی کار کنند! برای علاقمندان به عکاسی پانوراما و یا کسانی که در مکان‌های مختلف تایم لپس تهیه می‌کنند، گیمبال می‌تواند عصای دستشان باشد. در هنگام فیلمبرداری در شرایط مختلف و در زمانی که تعادل ندارید، سوار کردن یک گیمبال، باعث ایجاد حس رضایت از فیلمی که گرفته‌اید می‌شود و البته لزوم استفاده و خرید گیمبال؛ حالا و در چند سال اخیر، که فیلمبرداری و عکاسی به وسیله هلی‌شات و کوادکوپتر رونق گرفته است، بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

کاربرد گیمبال

حالا عکاسان مراسم ازدواج و یا فیلمبرداران حرفه‌ای در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف، برای گرفتن نماهای از بالا، حتما هلی‌شات‌های خود را به مدل‌های پیشرفته گیمبال مجهز می‌کنند. بنابراین گیمبال وسیله محبوب و کاربردی برای کسانی است که با دوربین‌های بدون آینه، دوربین‌های DSLR و حتی با موبایل‌های مختلف عکاسی و فیلمبرداری می‌کنند. حالا و در دنیای امروز، که اپلیکیشن‌های خاصی مانند اینستاگرام و پینترست، محلی برای قرار دادن عکس و فیلم‌های مختلف و تولید محتواهای گوناگون است، در کنار عکاسان حرفه‌ای، اینفلوئنسرها و بلاگرها نیز برای انجام یک کار حرفه‌ای در زمینه تخصص خود و همچنین گرفتن تایم‌لپس؛ می‌توانند از مدل‌های مختلف گیمبال دوربین و گیمبال گوشی استفاده کنند

علاوه بر این‌ها گیمبال‌ها در مسابقات ورزشی و به خصوص فوتبال هم به کمک عکاسان و فیلمبرداران این حوزه آمده و به راحتی می‌توان با کمک آن از زوایای دیگری نیز این ورزش پرهیجان را دنبال کرد.

تفاوت گیمبال با وسایل مشابه دیگر

چند سال قبل، با هوشمند شدن گوشی‌های همراه، وسیله‌ای با نام مونوپاد هم به بازار معرفی شد که امکان عکاسی سلفی را به راحتی برای کاربران فراهم می‌کرد. این موضوع در دنیای عکاسی توسط سه پایه دوربین انجام می‌شد و هر عکاس حرفه‌ای لزوما باید یک سه پایه هم همراه خود می‌داشت تا در شرایط مختلف و با تنظیمات دوربین، کوچکترین لرزش مانع کیفیت خوب عکس و فیلمش نشود.

تفاوت گیمبال و مونوپاد

به تمامی این وسایل که به عنوان لرزش‌گیر به کمک افراد می‌آید، استابلایزر می‌گویند. گیمبال را می‌توان بهترین نوع استابلایزر دانست چرا که با داشتن امکانات مختلف، امکان مانور دادن دوربین و یا موبایل را در محورهای مختلف و در حرکات سرعتی نیز فراهم می‌کند. حال آن‌که پیش از این یک عکاس مثلا نمی‌توانست همزمان که روی پله‌های مترو می‌دود از سوژه‌ای عکاسی کند و یا یک فیلمبردار در حال دویدن به دنبال سوژه مورد نظر خود، باید حتما لوازم خاصی را همراه می‌داشت تا مانع لرزش دست و دوربینش شود. گیمبال، به راحتی تمامی این مشکلات را حل کرده است. در بازار لوازم جانبی، هنگام خرید گیمبال، مدل‌های مخصوص گوشی‌های همراه و گیبمال‌های مخصوص دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری از هم متمایز شده‌اند که از نظر ابعاد و وزن قطعا تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

چه گیمبالی بخرم؟

حالا که کاملا با گیمبال، کاربرد و مزایای آن آشنا شدید، باید بدانید که در بازار لوازم جانبی الکترونیکی، انواع مختلفی از گیمبال در برندها و قیمت‌های مختلف وجود دارد که به هنگام خرید گیمبال، باید پارامترهای مختلفی آن را در نظر بگیرید. با توجه به نوع استفاده، بین گیمبال‌های دو محور و سه محور یکی را باید انتخاب کرد. گیمبال‌های دو محوره هم ارزان‌تر هستند و هم سبک‌تر. اما تمامی جهت‌ها را پوشش نمی‌دهند. در مقابل؛ گیمبال سه محوره، با وجود گران بودن و وزن زیاد، تقریبا در تمامی جهت‌ها مانور دارند. اما باید همواره باتری یدک همراه داشته باشید. در عین حال سنگین بودن گیمبال در مدت زمان طولانی باعث خسته شدن دست خواهد شد.

 

ثبت تصاویر حرفه ای با گیمبال

 

این موضوع را باید به خصوص در هنگام خرید گیمبال‌ گوشی همراه مورد توجه قرار داد. در مورد گیمبال های گوشی همراه نکته دیگری که باید مورد توجه قرار داد، نوع نرم افزارهای این وسیله است که ممکن است با گوشی همراه شما سازگاری نداشته باشد.

 نقطه اتکا و تعادل گیمبال هم نکته‌ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد که دوربین و یا گوشی همراه به راحتی روی آن سوار شود. با توجه به تمامی این نکات، برندهای مختلفی در بازار لوازم الکترونیکی وجود دارند که با توجه به بودجه خود می‌توانید یکی را انتخاب کنید. در میان برندهای مختلف؛ ژیون (Zhiyun)، بیسوس (Baseus)، دی جی آی (DJI) و (Hohem) هم برای گوشی همراه و هم برای دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه، برندهای معتبر و با کیفیتی هستند. برای خرید از آمازون می توانید نیز به ایران بابا اعتماد کنید، فروشگاه ایران بابا در کمترین زمان ممکن محصول مورد نظر شما را تحویل می دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

فیلتر محصولات
Alibaba

ضمانت سلامت

Amazon

تحویل اکسپرس

eBay

ضمانت مرجوعی

eBay

پشتیبانی آنلاین

eBay

خرید آسان

eBay

گارانتی محصول