×
×

نور چراغ قوه گوشی برای نوزاد ضرر دارد؟

نور چراغ قوه گوشی برای نوزاد ضرر دارد؟

نوزادان تازه به دنیا آمده موجودات لطیف و بسیار حساسی هستند. به همین دلیل هم پدران و مادران همیشه به دنبال ایجاد فضایی امن و آرام برای آنها، به هر موضوع ریز و درشتی توجه می‌کنند. نور چراغ قوه و یا به‌طور کلی هر نور شدید دیگر نیز یکی از این موارد است. اینکه آیا این نور و اشکال مختلف آن برای کودک مضر است؛ سوالی است که در این نوشته می‌خواهیم به آن پاسخ دهیم. به همین دلیل توصیه می‌کنیم پیش از خرید چراغ قوه و انتخاب آن، در صورت داشتن نوزاد تازه متولد شده به این موضوع نیز توجه داشته باشد.

در چه شرایطی نور چراغ قوه به چشم نوزاد تابیده می‌شود؟

نور اشکال گوناگونی دارد؛ و هرکدام می‌توانند آثار متفاوتی در چشم نوزاد ایجاد کنند. مثلا در حالی که با خرید رینگ لایت نوری ملایم خواهید داشت؛ فلش دوربین نوری شدید و لحظه‌ای دارد. وقتی درباره تابیدن نور به چشم نوزاد صحبت می‌کنیم ابتدا باید درباره این نورهای احتمالی که ممکن است چشم نوزاد با آن درگیر شود فکر کنیم. سپس نوع هر نور را تشخیص داده و بر اساس آن درباره مضر بودن و نبودن آن نور خاص صحبت کنیم.

تابیدن نور چراغ قوه‌های متداول به چشم نوزاد

چراغ قوه‌های خانگی، مدل‌هایی که معمولا کمتر از تقریبا 100 لومن نور ارائه می‌دهند؛ مدل‌های فانوسی و سایر موارد مشابه، نوری تولید می‌کنند که معمولا در صورت تابش مستقیم به چشم نوزاد، آن را دچار آسیب نمی‌کنند. البته این نور در صورت تابش مستقیم و متوالی می‌تواند برای نوزاد آزاردهنده باشد. با این وجود بد نیست بدانید که نوزادان نیز مانند بزرگ‌سالان به‌صورت غیرارادی در برابر تابش نور مستقیم و شدید، چشمان خود را می‌بندند.

بنابراین بهتر است در این زمینه نگران نوزاد خود نباشید. به‌خصوص اینکه معمولا شرایطی وجود ندارد که این‌گونه نورها بدون هدف مشخص و از پیش تعیین شده، به‌طور مستقیم و از نزدیک به چشم نوزاد تابیده شود. همچنین توصیه می‌کنیم پیش از خرید چراغ قوه، مقاله معرفی بهترین برند چراغ قوه موجود در بازار را مطالعه کنید.

نور چراغ قوه گوشی برای نوزاد ضرر دارد؟

تابیدن نور چراغ قوه‌های پزشکی به چشم نوزاد

یکی دیگر از مواردی که تابیدن نور به چشم نوزاد را اجتناب‌ناپذیر می‌کند؛ بررسی چشم‌های او توسط پزشک است. در این زمینه البته نیاز به توضیح واضحات نیست؛ اما یادآوری می‌کنیم که نورهای پزشکی استانداردهای مشخصی را رعایت کرده و طبیعتا اگر برای چشم مضر باشد؛ پزشک از آن استفاده نخواهد کرد.

البته در این شرایط نیز ممکن است چشم نوزاد برای لحظاتی دچار آزار شده و کمی اشک بریزد؛ اما از نظر آسیب دیدن چشم، جای هیچ نگرانی نیست.

تابیدن نورهای ناگهانی شدید مانند فلاش دوربین

هنگام خرید گجت های مختلف باید نکات ریز و درشت زیادی را در نظر داشته باشید. مثلا برخی چراغ قوه‌ها دارای قابلیت پرتاب نور بسیار بالا در لحظه هستند. این همان چیزی است که در متداول‌ترین حالت، در فلاش دوربین نیز مشاهده می‌شود. گاهی این شدت نور بالا در افراد، چه نوزاد و چه بزرگ‌سال می‌تواند موجب آزار شدید چشم، نابینایی لحظه‌ای و نوعی درد محدود شود. اما باز هم نمی‌توان رخ دادن محدود آن را آسیب‌زا دانست. با این وجود باید تا حد امکان جلوی تکرار متعدد آن را گرفت.

از سویی از آنجا که عکاسی از نوزاد کاری زیبا و مهم است؛ بسیاری از والدین نگران آسیب دیدن چشم کودک از نور فلاش هستند. البته اغلب عکاسان حرفه‌ای در این زمینه اطلاعات خوبی داشته و نور فلاش را طوری تنظیم می‌کنند؛ که به‌صورت کنترل شده با چشم نوزاد تماس داشته و موجب آزار او نشود؛ چرا که می‌خواهند از چهره خندان نوزاد شما عکس بگیرند. با این وجود برای درک بهتر شرایط، در ادامه به شکل دقیق‌تر به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد.

آیا فلاش دوربین روی چشم نوزاد تاثیر می‌گذارد؟

در طول سال‌ها بحث‌های زیادی در مورد تاثیر فلاش دوربین بر روی چشم نوزاد تازه متولد شده وجود داشته است. بسیاری از مردم بر این باورند که اندام‌های نوزاد تازه متولد شده به منابع قدرتمند نور حساس هستند. بنابراین قرار گرفتن در معرض یک منبع نور قوی مانند فلاش دوربین، می‌تواند به بینایی آنها آسیب برساند. اما مطالعات گسترده‌ای در این زمینه انجام شده و مشاهده شده است که فلاش دوربین به هیچ‌وجه روی نوزاد تاثیر نمی‌گذارد. درست مانند سایر منابع نور، از جمله نور مستقیم خورشید، ممکن است نور فلاش دوربین برای چند ثانیه چشمان کودک را خیره کند؛ اما این به هیچ‌وجه به بینایی نوزاد آسیب نمی‌رساند.

با این حال عکاسی با فلاش نباید برای گرفتن عکس کودک در یک اتاق کاملا تاریک یا شرایط کم‌نور استفاده شود. این نکته به این دلیل است که اثری مانند رعد و برق ایجاد می‌کند؛ که به دلیل آن فرد قدرت دید خود را برای چند ثانیه به‌طور کامل از دست می‌دهد؛ زیرا شبکیه چشم تحت فشار قرار می‌گیرد. البته این ویژگی فقط برای نوزادان نیست. بزرگ‌سالان نیز می‌توانند به همان اندازه تحت‌تاثیر پرتو شدید و لحظه‌ای چراغ قوه در یک اتاق کاملا تاریک قرار بگیرند.

آیا فلاش دوربین روی چشم نوزاد تاثیر می‌گذارد؟

آیا یک نوزاد می‌تواند از طریق فلاش دوربین کور شود؟

اغلب به دروغ گزارش شده است که چراغ قوه دوربین می‌تواند چشم یک نوزاد تازه متولد شده را کور کند. پس از تحقیقات فراوان، پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ رابطه مضری بین فلاش دوربین و چشم نوزادان وجود ندارد. بنابراین استفاده از فلاش دوربین یا رینگ لایت عکاسی در عکاسی از نوزادان، هیچ آسیبی به بینایی آنها وارد نمی‌کند؛ چه برسد به کور کردن آنها.

در واقع هر زمان که نور شدیدی وجود داشته باشد؛ مردمک چشم برای محافظت از چشم منقبض می‌شود. البته واکنش مردمک در نوزادانی که کمتر از یک ماه دارند، یا حتی نارس هستند، به خوبی رشد نکرده است؛ بنابراین هر زمان که نور یک فلاش روشن به چشم آنها بخورد، مردمک‌ها از چشم‌های نوزاد در برابر آن محافظت نمی‌کنند. با این اوصاف بیشتر دوربین‌ها نوری با آن شدت بالا ندارند که باعث نابینایی از هر نوعی باشد. همچنین در این حالت و در اغلب اوقات، شبکیه چشم به خوبی پاسخ می‌دهد؛ و به حالت عادی باز می‌گردد.

اما در مورد دوربین‌های غیراستاندارد یا فلش‌هایی که برای عکاسی در فضای باز استفاده می‌شوند و دارای سطح روشنایی بالا با فلاش‌های بزرگ‌تر هستند؛ خطر آسیب احتمالی وجود دارد. هرچند باز هم برای کودکان بیش از یک ماهه این موضوع صحت ندارد.

البته چشم‌ها یکی از حساس‌ترین اندام‌های بدن هستند؛ و چشم‌های نوزاد شما بسیار ظریف است. بنابراین به عنوان والدین کودک باید اطمینان حاصل کنید که چشمان او در برابر هرگونه آسیب ناشی از منابع خارجی محافظت می‌شود.

نور چراغ قوه گوشی برای نوزاد ضرر دارد؟

به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب دیدن چشم نوزاد خود، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • از مالیدن چشم‌ها بپرهیزید. مطمئن شوید که کودک چشم‌هایش را زیاد مالش نمی‌دهد. از آنجایی که نوزاد خیلی کوچک است؛ و نمی‌تواند بفهمد چه چیزی ممکن است باعث آسیب دائمی شود؛ بهتر است از مالیدن مداوم چشم‌هایش جلوگیری کنید.
  • از اشیاء تیز دور نگه دارید. مطمئن شوید که کودک شما از اشیاء تیز دور نگه داشته می‌شود. آسیب‌دیدگی در چشم با یک جسم تیز می‌تواند به شبکیه آسیب برساند؛ که منجر به مشکلات شدید و غیرقابل برگشت می‌شود.
  • علائم را بررسی کنید. اگر متوجه ناهنجاری در چشمان کودک خود شدید؛ از آن غافل نشوید. علائم آسیب یا عفونت عبارتند از قرمزی چشم، اشک زیاد و غیرقابل کنترل یا حتی سوزش چشم. اگر فکر می‌کنید این علائم بیشتر از حد معمول هستند؛ حتما به پزشک مراجعه کنید.

در نهایت باز هم تکرار می‌کنیم که با وجود اینکه بحث‌های زیادی در مورد احتمال آسیب زدن فلاش دوربین به چشم نوزاد وجود داشته است؛ ثابت شده است که این فقط یک افسانه است. بنابراین با اطمینان می‌توان نتیجه گرفت که عکاسی از نوزادان در شرایط عادی، به هیچ‌وجه بر دید آنها تأثیر نمی‌گذارد.

در پایان برای خرید انواع گجت و ابزارهای کاربردی از خرید لوازم جانبی گوشی گرفته تا لوازم عکاسی، انواع نورها و چراغ قوه‌ها و… می‌توانید به فروشگاه ایران بابا مراجعه کرده و با بهترین مدل‌های بازار آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

فیلتر محصولات
Alibaba

ضمانت سلامت

Amazon

تحویل اکسپرس

eBay

ضمانت مرجوعی

eBay

پشتیبانی آنلاین

eBay

خرید آسان

eBay

گارانتی محصول