در همه خانه‌ها وجود یک چراغ قوه کارآمد بسیار ضروری است؛ به خصوص زمانی که برق قطع می‌شود و می‌خواهید در تاریکی یک کار حساس انجام دهید یا در سفرهای جاده‌ای هستید. امروزه با وجود پیشرفت‌های صنعتی متعدد، انواع مختلفی از چراغ قوه تولید و به بازار عرضه می‌شوند و شما می‌توانید از آنها به عنوان یک منبع نور مستقیم و باکیفیت استفاده کنید. در این مقاله با توضیح انواع چراغ قوه و کاربردهای آن به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید یک مدل چراغ قوه خوب و مناسب با نیازهای خود را خریداری کنید.

 

 انواع چراغ قوه

 

یکی از ویژگی‌هایی که باعث شده چراغ قوه‌های مدرن بسیار متنوع باشند؛ استفاده از تکنولوژی جدید در طراحی منبع نورشان است. برای اینکه ایده بهتری برای خرید داشته باشید؛ در بخش‌های بعدی چند مدل چراغ قوه قابل اعتماد و پرفروش بازار را معرفی کرده‌ایم.  

چراغ قوه غواصی

این محصول نوع خاصی از چراغ قوه است که زیر آب نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. اکثر چراغ قوه‌های غواصی صد در صد ضد آب هستند و تا عمق 200 متری نیز قابلیت استفاده دارند. در تولید این محصولات از نوعی لامپ مخصوص به نام لامپ LED به عنوان منبع نور استفاده می‌شود. این مدل لامپ هم روشنایی بسیار زیادی دارد و هم در تماس با آب شور آسیب نمی‌بیند. بنابراین اگر برای غواصی کردن به چراغ قوه نیاز دارید؛ به سراغ این محصول بروید.

چراغ قوه پیشانی

استفاده از این نوع چراغ قوه که به آن هدلاپ نیز گفته می‌شود بسیار آسان بوده و برای زمانی که دستتان بند است کاربرد زیادی دارد. اگر می‌خواهید در تاریکی وسیله‌ای را حمل کنید و یا کاری را انجام دهید که به دو دست‌تان نیاز دارید؛ هدلاپ بخرید تا با بستن تمسه آن دور سر، هنگام کار یا حرکت کردن به منبع نور کافی دسترسی داشته باشید. اگر خودروتان در طول شب در جاده خراب شود؛ داشتن این نوع چراغ قوه بسیار کمک‌کننده خواهد بود. شما می‌توانید همزمان هم داخل کاپوت ماشین را ببینید و هم با دست‌هایتان مشکل را عیب‌یابی و رفع کنید. اکثر هدلاپ‌ها مجهز به لامپ LED هستند که در عین روشنایی زیاد، عمر مفید بسیار بالایی دارد. مدل‌های قابل شارژ از این محصول نیز در بازار وجود دارد و اکثر آنها می‌توانند تا 1800 لومن روشنایی برای شما تامین کنند.

چراغ قوه سنگین

چراغ قوه سنگین به نوعی از چراغ قوه گفته می‌شود که کمی حرفه‌ای‌تر بوده و دوام بیشتری نسبت به چراغ قوه‌های معمولی دارد. این محصولات در برابر ضربه دوام بالایی داشته و به سادگی آسیب نمی‌بینند. چراغ قوه‌های سنگین برای مسافرت‌های جاده‌ای مانند آفرود و رفتن به شکار بسیار کاربرد دارند. فقط کافیست که باتری دستگاه را چک کنید تا هرگز در موقعیت‌های تاریک غافل‌گیر نشوید. محصولاتی که مجهز به لامپ رشته‌ای هستند نسبت به چراغ قوه‌های سنگین دارای لامپ LED نور بیشتری دارند اما در عین حال مصرف برق‌شان نیز بیشتر است.

انواع چزاغ قوه

چراغ قوه تخلیه الکتریکی با شدت بالا (HID)

در این مدل چراغ قوه، نور لامپ که حاصل جریان الکتریکی است از یک توپ گاز یونیزه شده عبور می‌کند. البته کاربردهای عمومی چراغ قوه HID بسیار کمتر از چراغ قوه‌های رشته‌ای است و معمولا گزینه بسیار گران‌تری محسوب می‌شود. قیمت این محصولات می‌تواند تا 10 برابر گران‌تر از یک چراغ قوه معمولی باشد. به همین دلیل فقط افراد خاص اقدام به خرید آن می‌کنند. با این حال نور باکیفیت‌تر و شفاف‌تری دارند و مساحت بیشتری را روشن می‌کنند.

چراغ قوه رشته‌ای

چراغ قوه رشته‌ای یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین محصولات بازار محسوب شده که هم از قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای برخوردار است و هم برای روشن کردن فضاهای بسته تاریک گزینه بهتری نسبت به محصولات مشابه است. یکی از نقاط ضعف این محصولات، شکنندگی بالای آنهاست و در برابر برخورد با اجسام سنگین دوام پایینی دارند. کاربرد بسیار راحت، استفاده از چراغ قوه رشته‌ای در منازل را بسیار رواج داده و قدرت روشنایی آنها برای کاربردهای خانگی کاملا کافی است.

چراغ قوه فانوسی

این چراغ قوه‌ها معمولا کاربرد تزئینی دارند و از نظر ظاهری بسیار شبیه به فانوس‌های قدیمی هستند؛ با این تفاوت که به جای نفت سفید از باتری برای ایجاد روشنایی استفاده می‌کنند. چراغ قوه فانوسی به عنوان لامپ معمولی نیز قابل استفاده است و نور 360 درجه آن به شما این امکان را می‌دهد که آن را از سقف آویزان کرده و به عنوان منبع نور اتاق یا چادر مسافرتی از آن استفاده کنید. این مدل چراغ اضطراری برای روشن کردن جلوی پا در زمان پیاده‌روی زیاد کاربرد ندارد و بیشتر برای روشن کردن اتاق در زمانی که برق قطع می‌شود مناسب است. اکثر چراغ قوه‌های فانوسی می‌توانند تا 120 لومن روشنایی تولید کنند. این میزان نور برای فعالیت‌هایی مانند کتاب خواندن کاملا کافی است.

چراغ قوه LED

این نوع چراغ قوه به دلایل متعددی در بین کاربران محبوبیت دارد. اول اینکه حتی بعد از چند ساعت روشن ماندن هم گرمای زیادی تولید نمی‌کند و دوم اینکه عمر مفید بالایی نسبت به چراغ قوه‌های رشته‌ای دارد. ضمن اینکه معمولا در برابر ضربه مقاوم‌تر است و قابلیت استفاده در فضاهای باز را نیز دارد. منبع روشنایی چراغ قوه‌های رشته‌ای یک نور سفید رنگ مایل به زرد تولید می‌کند؛ ولی نور LED مایل به سفید یا آبی است. البته چراغ قوه‌های LED کمی گران‌تر هستند و اگر تولید برندهای معتبر باشند قیمت‌شان نزدیک به چراغ قوه‌های سنگین است.

چراغ قوه گازی

یکی از محصولاتی که کاربردی کمی متفاوت‌تر دارد چراغ قوه گازی است که معمولا به لامپ رشته‌ای مجهز می‌شود. این لامپ توسط گاز تحت فشاری حمایت شده که باعث افزایش طول عمرش می‌شود. استفاده از گازهایی مانند هالوژن، زنون و کریپتون در تولید لامپ این محصولات می‌تواند به نور ساطع شده از منبع دستگاه کمک کنند تا روشن‌تر از حد معمول باشد و آهسته‌تر کهنه و فرسوده شود. یکی از مزایای خرید چراغ قوه گازی این است که با وجود روشنایی بیشتر، عمر باتری آن کمتر از چراغ قوه‌های معمولی نیست. محصولاتی که مجهز به لامپ کریپتون هستند؛ نور بیشتری تولید کرده و در عین حال نسبت به دیگر محصولات این گروه از عمر مفید بیشتری برخوردارند. لامپ داخل این چراغ قوه‌ها معمولا مجهز به یک پوشش بادوام است که باعث می‌شود حتی با استفاده طولانی‌مدت نیز لامپ زود نسوزد. نکته بسیار جالب این است که این مدل چراغ قوه نیز نسبتا ارزان قیمت است و این باعث می‌شود انتخاب خوبی برای افرادی باشد که برای خرید چراغ قوه بودجه کمی در نظر گرفته‌اند.

انواع چزاغ قوه

چراغ قوه بدون باتری

این محصولات به دلیل تکنولوژی ساخت‌شان بسیار منحصربه‌فرد هستند و نیاز به باتری ندارند. خوب شاید این سوال در ذهن‌تان ایجاد شده باشد که با این وجود منبع انرژی مورد نیازشان چطور تامین می‌شود؟ منبع تغذیه این چراغ قوه نوعی آهنرباست که وقتی تکان می‌خورد از خود واکنش نشان داده و برق تولید می‌کند. بنابراین هر زمان که بخواهید از آن استفاده کنید؛ کافیست که آن را تکان دهید. این محصول یک انتخاب بسیار عالی برای افرادی است که مدام نگران تمام شدن عمر باتری چراغ قوه هستند و تجربه این را دارند که به دلیل ضعیف شدن نور، دقیقا جایی که نیاز به روشنایی دارند با پدیده کم و زیاد شدن نور دستگاه مواجه شده‌اند. استفاده از این محصول بسیار راحت و با وجود اینکه باتری داخلش وجود ندارد؛ نور زیادی تولید می‌کند. به همین جهت در مبحث بررسی انواع چراغ قوه و کاربردهای آن از این محصول به عنوان یک چراغ قوه مقرون‌به‌صرفه و بدون نیاز به باتری یاد می‌شود.

چراغ قوه خورشیدی

این روزها با وجود استفاده فراوان بشر از منابع طبیعی، خطرهای زیست محیطی بیشتر از دهه‌های قبل احساس می‌شود. به همین خاطر در اکثر کشورهای اروپایی، استفاده از وسایل دوستدار محیط زیست به یک ترند تبدیل شده است. چراغ قوه هم یکی از وسایلی است که با مصرف باتری می‌تواند تاثیری هر چند اندک بر روی محیط زیست داشته باشد. به همین دلیل امروزه شاهد معرفی محصولاتی به بازار هستیم که در طراحی و تولید آنها به جای باتری معمولی از باتری خورشیدی استفاده شده است. نوری که این باتری قادر به تولید آن است بسیار قدرتمند بوده و می‌تواند اکثر لامپ‌های LED یا HID را به راحتی روشن کند. در مقایسه با چراغ قوه‌های رشته‌ای، چراغ قوه‌های خورشیدی اگر به اندازه کافی و به درستی شارژ شوند همان نور را در ازای مصرف انرژی کمتر تولید می‌کنند. برخی از این محصولات قابلیت شارژ با میل‌لنگ دستی که در بدنه آنها تعبیه شده است را دارند. این میل‌لنگ به شما این امکان را می‌دهد که انرژی مورد نیاز چراغ قوه را به صورت مکانیکی و با تکیه بر نیروی دست تولید کنید. این ویژگی برای مواقعی که فراموش کرده‌اید چراغ قوه را با انرژی خورشیدی شارژ کنید و نیاز به استفاده از آن دارید بسیار مفید است.

چراغ قوه پلیسی

در اکثر کشورهای پیشرفته، یکی از تجهیزات مهمی که افسران پلیس با خود حمل می‌کنند همین چراغ قوه خاص است که به آن چراغ قوه پلیسی نیز گفته می‌شود. این افسران پلیس معمولا از نور قدرتمند این دستگاه برای بررسی محل جرم استفاده می‌کنند. البته پرتوی نور زیاد این دستگاه برای اختلال در دید مجرمانی که به صورت مستقیم در حال حرکت به سمت پلیس هستند نیز مفید است. برخی از این چراغ قوه‌ها به راحتی می‌توانند تا 1500 لومن نور تولید کنند. علاوه بر افسران پلیس، اکثر امدادگران و آتش‌نشانان نیز در جعبه وسایل خود این منبع نوری پرقدرت را نگهداری می‌کنند. از آنجایی که بدنه این محصولات بسیار قدرتمند است و به صورت طراحی می‌شود که در برابر ضربه و آب مقاوم باشد؛ معمولا قیمت چراغ قوه پلیسی اصل امریکا بیشتر از حتی گران‌ترین چراغ قوه‌های خانگی است. فاصله‌ای که پرتو نور این نوع چراغ قوه ایجاد می‌کند نیز بسیار زیاد است و به راحتی می‌تواند به بیش از 1100 فوت معادل 350 متر برسد.

 

معرفی محصول : چراغ کمپینگ OUTASK مدل تلسکوپی

 

چراغ قوه مجهز به شارژر USB

باتری این مدل چراغ قوه مانند ماساژور چشم در داخل آن تعبیه شده است و شما می‌توانید مثل گوشی تلفن همراه‌تان آن را شارژ کنید. کافیست که سیم دستگاه را به پورت آن متصل کرده و دو شاخه را داخل پریز بزنید. در بررسی انواع چراغ قوه و کاربردهای آن از چراغ قوه‌های مجهز به شارژر USB به عنوان راحت‌ترین و پرفروش‌ترین چراغ قوه‌های بازار یاد می‌شود. با شارژ نگه داشتن باتری داخلی این دستگاه همیشه برای مواقع اضطراری و وقتی برق قطع می‌شود؛ به یک منبع نور ماندگار دسترسی دارید. قیمت این دستگاه به قدرت لامپ و میزان مصرف انرژی‌اش بستگی دارد.

چراغ قوه خانگی

به چراغ قوه‌های معمولی که مجهز به لامپ رشته‌ای هستند و در اکثر خانه‌ها پیدا می‌شوند چراغ قوه خانگی گفته می‌شود. این محصولات به نسبت ارزان‌تر از سایر مدل‌ها بوده و طرح‌های متنوعی از آن را می‌توانید در بازار پیدا کنید. البته اکثر این محصولات عمر مفید زیادی ندارند و اگر به اجسام سنگین برخورد کنند لامپ‌شان زود می‌شکند. با توجه به قیمت پایین‌تر این محصولات نسبت به چراغ قوه‌های حرفه‌ای، بسیاری از افرادی که قصد استفاده مدام و پیچیده از دستگاه را ندارند خرید آنها را ترجیح می‌دهند. بنابراین اگر شما جزء آن دسته از افردی هستید که زیاد به چراغ قوه نیاز ندارید اما دستگاهی می‌خواهید که در مواقع اضطراری روشنایی کافی را در اختیار شما قرار دهد؛ یک چراغ قوه معمولی خانگی برای‌تان کافیست. اما اگر محصولی می‌خواهید که بادوام‌تر باشد و روشنایی زیادی تولید کند باید به سراغ گزینه‌های دیگری که در این مقاله به معرفی آنها پرداخته‌ایم بروید. همانطور که مشاهده کردید؛ مدل‎های متنوعی از چراغ قوه در بازار وجود دارد که با وجود داشتن کارایی به ظاهر مشابه، در موقعیت‌های مختلف کاربرد دارند. ما در مبحث بررسی انواع چراغ قوه و کاربردهای آن فقط چند نمونه از پروفروش‌ترین‌ها را به شما معرفی کرده‌ایم. بنابراین توصیه می‌کنیم که جهت کسب اطلاعات بیشتر با یک فروشنده حرفه‌ای مشورت کرده و بعد از تشریح نیازهای خود از او بخواهید که بهترین مدل چراغ قوه را به شما معرفی کند.


چراغ قوه خانگی

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید و معرفی بهترین چراغ های اضطراری