× پشتیبان فروش

پاسخگوی سوالات شما هستیم.

Support whatsapp
×
×

چک لیست کامل لوازم کمپینگ و طبیعتگردی

چک لیست لوازم کمپینگ

کوهنوردی، کمپینگ یا طبیعت‌گردی، از جمله فعالیت‌های بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است؛ که به‌خصوص در سرزمین‌هایی با تنوع اقلیمی بالا مثل ایران، علاقه‌مندان بسیاری دارد. این فعالیت‌ها می‌توانند با توجه به اهداف و سلیقه شما، از برنامه‌های کوتاه و ساده تا برنامه‌های طولانی و سخت‌تر را شامل شوند. طبیعتا هرچه یک برنامه طبیعت‌گردی طولانی‌تر و سخت‌تر شود؛ نیاز به تجهیزات و وسایل مختلف در آن بیشتر می‌شود. از سویی وجود تجهیزات و لوزام کمپینگ حرفه‌ای می‌تواند امنیت، راحتی و لذت شما را هنگام انجام این فعالیت‌ها بیشتر کند. به همین دلیل هر فردی با توجه به میزان فعالیت‌ها و حرفه‌ای بودن برنامه‌های طبیعت‌گردی خود، باید مجموعه مناسبی از این تجهیزات را با خود به همراه داشته باشد. بر همین اساس در این نوشته چک لیست لوازم کمپینگ را در دسته‌های مختلف آورده‌ایم. امیدواریم با مرور این چک لیست بتوانید تجهیزات سفر ماجراجویانه خود را کامل کنید.

تجهیزات استراحتگاه

  • چادر مسافرتی

زمانی که در حال کمپینگ هستید؛ به محل استراحت باید مانند خانه دوم خود نگاه کنید. این کار کمک می‌کند تا در طول اقامت احساس خوشایندتری داشته باشید. در این میان نیز چادر مسافرتی مهم‌ترین عنصر در چک لیست لوازم کمپینگ است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که چادر انتخاب شده از اندازه مناسبی برای همه اعضای گروه شما برخوردار باشد. همچنین این چادر با توجه به آب و هوایی که در آن کمپ خواهید کرد؛ باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد. به عنوان مثال بتواند در مقابل نفوذ رطوبت، جریان باد، تابش شدید آفتاب و… مقاومت کند.

  • زیرانداز چادر

این وسیله از کف چادر شما در برابر رطوبت و کثیفی زمین محافظت می‌کند. همچنین وجود آن برای حفظ سلامت چادر و بهبود شرایط داخلی چادر برای نشستن، دراز کشیدن و هرگونه فعالیت دیگر بسیار مفید است.

  • سایه‌بان

وجود سایه‌بان سلیقه‌ای و در اغلب موارد اختیاری است. با این وجود اگر با خودرو به کمپ می‌روید؛ داشتن آن را توصیه می‌کنیم. سایه‌بان می‌تواند اوقات خوبی را در فضای باز، به‌خصوص در روزهای گرم و آفتابی برای شما فراهم کند.

تجهیزات خواب

  • کیسه خواب

وجود کیسه خواب برای گرم ماندن در شب‌های سرد ضروری است. البته در این زمینه نیز باید مطمئن شوید که کیسه خواب انتخاب شده باید بر اساس آب و هوای مورد نظر شما طراحی شده باشد. به عنوان مثال کیسه خواب مناسب برای کوهنوردی با کیسه خواب معمولی از نظر حفظ دمای بدن بسیار متفاوت است.

  • پد یا تشک

این پد عایق و راحتی بیشتری را در محل خواب شما فراهم می‌کند. به‌خصوصی اگر محل اقامت شما ناهمواری و سختی بیشتری دارد؛ استفاده از این تشک‌ها برای داشتن خواب آرام، بسیار مفید خواهد بود.

  • بالش

 کارکرد بالش در کمپینک تفاوتی با کارکرد آن در خانه ندارد. با این وجود به دنبال گزینه‌هایی باشید که سبک‌تر بوده، به راحتی فشرده و باز شده و فضای کمتری را اشغال می‌کنند.

تجهیزات آشپزی

  • اجاق گاز

وجود حرارت برای پختن وعده‌های غذایی شما ضروری است. اگر با خودرو به کمپینگ می‌روید؛ می‌توانید یک اجاق گاز بزرگ‌تر و حرفه‌ای‌تر را همراه داشته باشید. همچنین اغلب خودروهای کمپر نیز، دارای اجاق گاز هستند. اما اگر بدون خودرو بوده و به اصطلاح کوله‌گردی می‌کنید؛ به مدل‌های کوچکی نیاز دارید که از قرص‌های سوخت یا کپسول گاز یکبار مصرف استفاده می‌کنند.

  • سوخت

برای روشن کردن اجاق گاز خود باید سوخت داشته باشید. اگر از اجاق‌های گازی استفاده می‌کنید؛ به کپسول سوخت پروپان یا بوتان نیاز دارید. اگر از اجاق‌های قرصی استفاده می‌کند؛ با توجه به تعداد روزهای سفر خود، به تعداد مناسبی از این قرص‌ها نیاز خواهید داشت.

  • ظروف آشپزی

به‌طور کلی به چند ظرف اولیه مانند قابلمه، تابه و قوری و کتری و… نیاز دارید. همچنین ظروف غذاخوری مثل کاسه، بشقاب، لیوان، چاقو، قاشق و چنگال را نیز نباید فراموش کنید.

  • غذا

مواد غذایی لازم بخشی از دیگر چک لیست لوازم کمپینگ هستند. نظم و ترتیب در این مواد بسیار مهم است. اگر بتوانید پیش از آغاز سفر به وعده‌های غذایی خود فکر کنید؛ می‌توانید مواد غذایی مناسب‌تری را برای کمپینگ خود انتخاب کنید. همچنین نوع بسته‌بندی و حمل مواد غذایی نیز مهم است. به عنوان مثال اگر قصد حمل تخم مرغ را در کوله دارید؛ احتمالا داشتن جا تخم مرغی مخصوص، برای جلوگیری از شکستن آنها بسیار ضروری است. در نهایت بهتر است همیشه مقداری مواد غذایی بیش از حد نیاز برای شرایط پیشبینی نشده و اضطراری ذخیره داشته باشید.

  • آب

اگر در نزدیکی منبع آب آشامیدنی کمپ نمی‌زنید؛ باید آب خود را همراه داشته باشید. بنابراین حتما آب کافی برای آشامیدن، پخت و پز و نظافت را در نظر بگیرید.

چک لیست لوازم کمپینگ

اقلام شخصی

  • لباس

لباس‌های کافی را با توجه به آب و هوای محل کمپ انتخاب کنید. به‌طور معمولا داشتن یک کاپشن ضد آب و کفش یا پوتین کوهنوردی ضد آب مهم‌ترین اقلام در این زمینه هستند.

  • کوله‌پشتی

وجود کوله‌پشتی به‌خصوص برای کوله‌گردها بسیار ضروری است. کوله‌پشتی‌ها در ابعاد و ظرفیت‌های گوناگونی طراح می‌شوند. بنابراین باید با توجه به حجم و وزن تجهیزات مدنظر خود و سطح فعالیت خود، کوله‌ای مناسب را انتخاب کنید. همچنین یک کوله مناسب باید بخش‌بندی خوبی داشته باشد؛ و دسترسی مناسبی به بخش‌های مختلف خود فراهم کند. این موضوع کمک می‌کند تا بدون به‌هم ریختن کامل کوله، بتوانید به همه وسایل داخل آن دسترسی داشته باشید.

  • لوازم بهداشتی

وجود لوازمی مانند صابون، شامپو، کرم ضد آفتاب و اسپری دافع حشرات نیز برای بسیاری از افراد و به‌خصوص برای کمیپنگ‌های طولانی‌تر از یک روز ضروری است.

  • جعبه کمک‌های اولیه

وجود این جعبه برای درمان آسیب‌های جزئی ضروری است. جعبه یا کیت کمک‌های اولیه معمولا تا مدت‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ اما در وقت حادثه، مهم‌ترین بخش از چک لیست لوازم کمپینگ شما خواهد بود.

  • چراغ قوه یا چراغ قوه پیشانی

وجود حداقل یکی از آنها برای پیدا کردن راه خود در تاریکی ضروری است. خوشبختانه قیمت چراغ قوه شارژی بالا نیست؛ و از طرفی برخی از آنها می‌توانند کاربردهای چندگانه مثل پاوربانک نیز داشته باشند.

  • باتری‌های اضافی

برای چراغ قوه شارژی، چراغ قوه پیشانی و سایر وسایل الکترونیکی خود، داشتن باتری‌های اضافی ضروری است.

  • عینک آفتابی

این عینک به محافظت از چشمان شما در برابر تابش نور خورشید کمک می‌کند. به‌خصوص اگر قرار است ساعات متوالی در زیر نور خورشیدن حرکت کنید؛ داشتن آن برای حفظ سلامت چشم‌ها و جلوگیری از سردردهای تنشی مهم است.

  • کلاه

انواع کلاه به محافظت از سر شما در برابر شرایط گوناگون محیطی کمک می‌کند. به عنوان مثال داشتن کلاه‌های حصیری ابزار خوبی برای خنک نگه داشتن سر و صورت زیر تابش مستقیم نور خورشید است. در مقابل کلاه‌های پشمی و ضد آب، می‌توانند شما را در برابر سرما و باد و باران مقاوم کنند. حتی برخی کلاه‌های ایمنی خاص برای انجام فعالیت‌های ماجراجویانه‌ای مثل دوچرخه‌سواری، صخره‌نوردی و غارنوردی نیز وجود دارد؛ که اگر طبیعت‌گردی حرفه‌ای را در پیش دارید؛ می‌توانید آنها را به چک لیست تجهیزات کوهنوردی و کمپینگ خود اضافه کنید.

ساعت مچی هوشمند

این ساعت‌ها تنها برای نشان دادن زمان نیستند. آنها می‌توانند کارکردهای متفاوتی داشته باشید. به عنوان مثال نشان دادن وضعیت آب و هوا، موقعیت جغرافیایی، ارتفاع، وضعیت سلامتی شما و… از جمله این موارد هستند.

  • نقشه و قطب‌نما

البته که امروزه وسایل الکترونیکی مثل گوشی و ساعت هوشمند، کارایی بسیار بیشتری از ابزارهای آنالوگ قدیمی دارند. با این وجود عملکرد یک نقشه کاغذی یا قطب‌نمای معمولی، هیچ‌وقت به دلیل تمام شدن باتری یا نقص الکترونیکی متوقف نمی‌شود. بنابراین همیشه بهتر است یک جایگزین مطمئن را نیز در کنار خود داشته باشید.

چک لیست لوازم کمپینگ و کوهنوردی

سایر تجهیزات

  • کیسه زباله

این کیسه‌ها برای تمیز نگه داشتن محل کمپ شما ضروری هستند. فراموش نکنید که شما مهمان طبیعت و موجودات زنده آنجا هستنید. بنابراین در نهایت باید تا جای ممکن و بدون کم‌ترین آسیب و ردپا، محل کمپ را ترک کنید. پس یکی وظیفه اساسی شما برگرداندن زباله‌ها است.

  • فندک و آتشزنه

اگر می‌خواهید در محل کمپ آتش روشن کنید؛ باید وسایل لازم برای راه‌انداختن آن را نیز داشته باشید. فندک و آتشزنه مهم‌ترین ابزار در این زمینه هستند. همچنین فراموش نکنید که روشن و خاموش کردن آتش در طبیعت قوانین خاص خود را دارد. مهم‌ترین قانون هم اینکه در پایان فعالیت، از کاملا خاموش بودن آتش (حتی زیر خاکستر) مطمئن باشید.

  • طناب

ین یک ابزار همه‌کاره است که می‌تواند برای کارهای مختلف مانند آویزان کردن غذا از درخت یا ایمن کردن چادر استفاده شود. بنابراین وجود حداقل یک طناب با طول مناسب (حداقل 6 متری) در چک لیست تجهیزات کمپینگ بسیار مهم است.

  • نوار چسب پهن

این چسب‌ها می‌توانند ابزاری عالی برای ترمیم موقت بسیاری از تجهیزات شکسته یا آسیب‌دیده باشند. بنابراین در صورت داشتن فضای کافی، یکی از آنها را چک لیست لوازم ضروری کمپینگ خود قرار دهید.

  • چاقوی جیبی

چاقوها نیز یک ابزار همه‌کاره هستند؛ که در بسیاری از شرایط خاص می‌توانند به کمک شما بیایند. این شرایط می‌توانید بریدن یک طناب، پست کندن میوه و حتی دفاع از خود باشد.

در نهایت باید گفت این فقط یک چک لیست اولیه از تجهیزات کمپینگ است. به عنوان مثال آب و هوا و جغرافیای کمپینگ می‌تواند تاثیر زیادی بر وضعیت آن بگذارد. مثلا داشتن یخ شکن هنگام طبیعت‌گردی در کوهستان‌های برفی ضروری است؛ اما وجود آن در یک کمپ خانوادگی ضرورتی ندارد. برای اطلاع از لوازم ضروری که حتما باید با خود در کمیپینگ و کوهنوردی به همراه داشته باشید می توانید مقاله ی ( لوازم مهمی که برای کوهنوردی نیاز دارید! ) را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

فیلتر محصولات
Alibaba

ضمانت سلامت

Amazon

تحویل اکسپرس

eBay

ضمانت مرجوعی

eBay

پشتیبانی آنلاین

eBay

خرید آسان

eBay

گارانتی محصول