× پشتیبان فروش

پاسخگوی سوالات شما هستیم.

Support whatsapp
×
×

آیا ماساژ باعث چربی سوزی می شود؟

ماساژ برای کاهش وزن

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در تلاشند تا یک بار برای همیشه چربی‌های اضافه خود را آب کنند. معمولا این افراد در جستجوی ساده‌ترین، سریع‌ترین و لذت‌بخش‌ترین راه‌ها برای خلاص شدن از شر چربی‌های اضافی، با گزینه‌های پر زرق‌وبرق و گذرای زیادی روبه‌رو می‌شوند. در این میان ماساژ کاهش وزن نیز یکی از گزینه‌های محبوب فعلی است؛ که به‌طور گسترده در رسانه‌های مختلف تبلیغ و به اشتراک گذاشته می‌شود. گفته می‌شود فقط با استراحت روی میز ماساژ می‌توانید آن شکم پر از چربی را صاف کنید. آیا این ادعا درست است؟ آیا برای کمک به کاهش وزن باید ماساژ بگیرید؟ این مقاله را بخوانید تا تمام فواید واقعی ماساژ برای کاهش وزن و همچنین محدودیت‌های اثربخشی آن برای شما روشن شود. به هر حال با توجه به قیمت ماساژور و مزایای متعدد آن، طبیعی است که انتخاب این راه می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

ماساژ چیست؟

اگرچه ماساژ از زمان شکل‌گیری تمدن‌های اولیه وجود داشته است؛ اما افراد زیادی تصور می‌کنند که ماساژ چیزی بیشتر از یک درمان لوکس در استراحتگاه یا یک روش مراقبتی در شرایط مراقبت‌های ویژه نیست. در حالی که ماساژ می‌تواند آثار و مزایای ارزشمند بسیاری برای عموم افراد داشته باشد. ماساژ اصطلاحی است که شامل اعمال فشار، مالش، ورز دادن و دستکاری پوست، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها می‌شود.

در طول یک جلسه ماساژ، ماساژور شما به آرامی یا به شدت عضلات و مفاصل شما را فشار می‌دهد؛ تا تنش و درد را از بین برده و جسم و روح شما را آرام کند. شاید فکر کرده باشید ماساژ یک اختراع نسبتا اخیر است؛ که در جوامع غربی محبوبیت پیدا کرده است. اما در واقع تاریخچه ماساژ به تمدن مصر و چین باستان باز می‌گردد. اولین اشاره به ماساژ در یک متن چینی بوده که در 2700 قبل از میلاد منتشر شده است. این متن در کتابی به نام «کتاب کلاسیک طب داخلی امپراطور زرد» قرار دارد.

همچنین در دنیای غرب، ماساژ در نوشته‌های رومی، به‌ویژه جالینوس، پزشک معروف، دیده می‌شود. خیلی بعدتر، در دهه 1800، پر هنریک لینگ، پزشک، مربی و ژیمناست سوئدی، یک سری تکنیک‌های ماساژ را توسعه داد؛ که اساس ماساژ سوئدی را تشکیل داد. سبکی که در ادامه این مقاله به آن بیشتر اشاره می‌کنیم. در طول سال‌ها، ماساژ روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیدا کرده است؛ و از یک سرگرمی لوکس، به شیوه‌ای رایج و مرتبط با سلامتی تبدیل شده است. به همین دلیل نیز تحقیقات علمی برای کاوش در مورد اثرات ماساژ بر سلامتی نیز به‌طور همزمان افزایش یافته است. کاهش قیمت ماساژور نیز یکی دیگر از دلایل هرچه عمومی‌تر شدن استفاده از این روش است.

فواید ماساژ

تاثیر فوری ماساژ، احساس آرامش و کاهش درد است. این مزیت به این دلیل اتفاق می‌افتد که ماساژ باعث ترشح اندورفین می‌شود. اندروفین ماده‌ای شیمیایی در مغز (انتقال‌دهنده‌های عصبی) است؛ که لذت را افزایش داده و احساس خوشبختی را ایجاد می‌کند.

همچنین سطح هورمون‌های استرس مانند آدرنالین، کورتیزول و نوراپی نفرین نیز پس از یک جلسه ماساژ به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

ماساژ برای کاهش وزن

به‌طور کلی مزایای ماساژ عبارتند از:

  • کاهش تنش و درد عضلانی
  • گردش خون بهبودیافته
  • تحریک سیستم لنفاوی
  • کاهش استرس
  • کسب آرامش
  • افزایش تحرک و انعطاف‌پذیری مفاصل
  • کاهش کمردرد
  • بهبود رنگ پوست
  • بهبود آسیب‌های بافت نرم
  • افزایش هوشیاری ذهنی
  • کاهش اضطراب و افسردگی

همان‌طور که به‌وضوح می‌بینید؛ هیچ مزیتی برای کاهش وزن و چربی سوزی در این لیست وجود ندارد. اما آیا این بدان معناست که فواید ماساژ کامل بدن برای کاهش وزن ناچیز است؟ و نباید ماساژ را ابزاری برای کاهش وزن در نظر بگیرید؟ پاسخ ساده به این سوال منفی است. در واقع تعدادی از مطالعات، ارتباط مستقیمی میان ماساژ و کاهش وزن پیدا کرده‌اند. اما این موضوع نیاز به توضیح دقیق‌تری دارد.

فواید ماساژ برای کاهش وزن

در درجه اول ماساژ می‌تواند پروژه کاهش وزن شما را به یک تلاش مثبت‌تر تبدیل کند. ماساژ سطح استرس را کاهش و اندورفین را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه شما را در حال روحی خوبی قرار می‌دهد که برای پایبندی به رژیم غذایی و تمرین‌تان لازم است. نکته مهم اینکه این موضوع صرفا تاثیر بر خلق‌وخوی شما نیست. در واقع استرس یکی از عوامل عامل اصلی افزایش وزن است. فقط فکر کردن به یک رویداد استرس‌زا در آینده باعث ترشح گرلین (هورمون گرسنگی) می‌شود؛ و شما را به سمت خوردن غذای بیشتر سوق می‌دهد.

در درجه دوم و به‌طور ملموس‌تر، ماساژ درد عضلانی را کاهش می‌دهد. فقدان درد پیش‌نیاز هر جلسه ورزش و تمرین است. اگر درد وحشتناکی را تجربه کنید؛ نمی‌توانید تمرینات را انجام دهید. ماساژ ماهیچه‌های شما را تنظیم می‌کند؛ تنش را قبل از تبدیل شدن به آسیب از بین می‌برد؛ و درد عضلانی بعد از ورزش را کاهش می‌دهد. این درحالی است که قیمت ماساژور این روزها بسیار منطقی شده و می‌توانید کار ماساژ را شخصا برای خود انجام دهید.

یکی از مهم‌ترین عواملی که در اثربخشی برنامه کاهش وزن شما نقش دارد؛ متابولیسم شما است. آیا ماساژ می‌تواند متابولیسم را بهبود بخشد؟ طبق یک مطالعه معتبر، ماساژ کامل بدن باعث افزایش گردش و جریان خون می‌شود. این می‌تواند به پاکسازی مواد زائد سمی و بهبود متابولیسم کمک کند.

بنابراین به‌طور کلی ماساژ می‌تواند به روند کاهش وزن کمک کند. با این حال بدون تغییر در رژیم غذایی و فعالیت بدنی شما، تغییرات قابل توجهی ایجاد نمی‌کند.

چه نوع ماساژی برای کاهش وزن بهترین است؟

در ادامه برخی از انواع ماساژ مناسب کاهش وزن آورده شده است:

ماساژ سوئدی

احتمالا ماساژ سوئدی امروزه رایج‌ترین تکنیک ماساژ است. این سبک آنقدر در تمرینات ماساژ جا افتاده است؛ که گاهی اوقات آن را ماساژ کلاسیک می‌نامند.

این سبک توسط یک مربی سوئدی شمشیربازی در دهه 1830 اختراع شد. زمانی که او از ناحیه آرنج مجروح شد؛ طبق گزارش‌ها با ضربه زدن آرام در اطراف قسمت آسیب‌دیده بدنش، خود را درمان کرد. بعدها او تکنیکی را بر همین اساس توسعه داد؛ که امروزه ماساژ سوئدی نامیده می‌شود. تمرین ماساژ سوئدی توسط دو برادر به نام‌های دکتر چارلز و دکتر جورج تیلور در دهه 1850 از سوئد به ایالات متحده آورده شد؛ و به همین ترتیب در سراسر جهان گسترش یافت.

هدف از این تکنیک این است که شما را از نظر جسمی و ذهنی از طریق تسکین درد عضلانی بهبود دهد. این ماساژ می‌تواند سفتی عضلات ناشی از فعالیت‌های معمول روزانه مانند نشستن طولانی در دفتر کار یا تمرینات ورزشی شدید را کاهش دهد. ماساژ سوئدی می‌تواند برای افراد دارای مشکل در ناحیه کمر، گردن و شانه‌ها بسیار مفید باشد. همچنین این ماساژ می‌تواند برای کاهش وزن نیز مفید باشد.

این فرم ملایم ماساژ از ضربات طولانی، ورز دادن، حرکات دایره‌ای عمیق و حرکات غیرفعال مفاصل استفاده می‌کند؛ تا به شما کمک کند آرام شوید و سطح انرژی خود را بازیابی کنید. ماساژ سوئدی پایانه‌های عصبی را تحریک می‌کند؛ جریان خون را افزایش می‌دهد؛ و تخلیه لنفاوی را بیشتر می‌کند.

یک ماساژ سنتی سوئدی شامل تمام بخش‌های بدن است. از روی شکم یا پشت شروع می‌شود؛ و سپس در وسط جلسه برمی‌گردید. اگر ناحیه‌ای دارید که بیشتر نگران آن هستید؛ به ماساژ درمان‌گر خود بگویید که بیشتر روی این قسمت از بدن تمرکز کند. همچنین می‌توانید نیروی فشار سبک، متوسط ​​یا قوی را انتخاب کنید.

ماساژ آروماتراپی یا رایحه درمانی

ماساژ آروماتراپی همان ماساژ درمانی سوئدی است که با استفاده از روغن ماساژ یا لوسیون حاوی روغن‌های ضروری، به‌خصوص روغن‌های گیاهی با غلظت بالا انجام می‌شود. این اسانس‌ها از عصاره گل‌ها، میوه‌ها، برگ‌ها، پوست درختان و دانه‌ها ساخته می‌شوند.

در حین این ماساژ بوی اسانس را استنشاق کرده یا از طریق پوست جذب می‌‌کنید. تصور می‌شود که این روغن‌های ضروری با تاثیر بر سیستم لیمبیک (منطقه‌ای در مغز که درگیر احساسات است.) تغییرات مثبتی را در بدن و وضعیت ذهنی شما ایجاد می‌کند.

اسانس‌های رایج خواص مختلفی دارند. روغن بابونه، اسطوخودوس و شمعدانی آرام‌بخش هستند. اکالیپتوس، کاج و درخت چای باعث رفع احتقان می‌شوند. رزماری انرژی‌زا است. روغن مریم گلی و گل رز دارای اثرات نشاط‌آور هستند.

افرادی که به‌طور منظم از جلسات رایحه درمانی استفاده می‌کنند؛ اغلب خواب بهتر و کاهش درد عضلانی را گزارش می‌دهند. یک مطالعه نشان داده است که یک ساعت ماساژ آروماتراپی با روغن گریپ فروت، سرو و سایر روغن‌ها به مدت 6 هفته، به کاهش چشم‌گیر چربی شکم و دور کمر در مقایسه با همان رژیم ماساژ با روغن غیر معطر هسته انگور کمک کرده است. ماساژ آروماتراپی همچنین می‌تواند به کاهش سطح استرس و کاهش افسردگی کمک کند؛ که این نیز به نوبه خود می‌تواند تمایل گسترده به پرخوری را کاهش دهد.

چگونه از ماساژ بیشترین بهره را ببریم؟

ماساژ دادن بسیار ساده به‌نظر می‌رسد. در این حد که فقط دراز بکشید؛ و به درمان‌گر گوش دهید. اما هر جلسه ماساژ می‌تواند بهتر یا بدتر شود. در این بخش چند توصیه برای شما داریم؛ تا از جلسات ماساژ خود بهره بیشتری ببرید.

تنفس کامل و عمیق

زمانی که ماساژور در حال ماساژ یک گره به‌خصوص است؛ ممکن است وسوسه شوید که نفس خود را حبس کنید. اما بهتر است هرگز این کار را نکنید. در واقع با این کار یکی از مزایای اصلی ماساژ را از دست می‌دهید. چراکه تنفس کامل و عمیق هنگامی که روی نواحی دشوار و گرفتگی‌ها کار می‌شود؛ برای تامین اکسیژن خون و کمک به عضلات منقبض ضروری است.

ابتدا تمرین، بعد ماساژ

اگر جلسات ماساژ و تمرین را در یک روز برنامه‌ریزی کرده‌اید؛ تمرین باید در اولویت باشد. به این ترتیب می‌توانید عضلات خود را برای ماساژ به‌خوبی گرم کنید. در مقابل ورزش کردن بلافاصله بعد از ماساژ ایده بدی است؛ زیرا احتمالا به عضلاتی که تازه شل شده‌اند فشار می‌آورید. علاوه بر این انجام تمرین بعد از ماساژ، شما را در معرض ریسک بیشتری برای آسیب‌دیدگی قرار می‌دهد. همچنین انگیزه خود را از دست می‌دهید؛ زیرا ماساژ باعث آرامش بیش از حد شما می‌شود. بنابراین بهتر است 12 تا 24 ساعت بعد از ماساژ تمرین نکنید؛ تا حس خوبی که از ماساژ دریافت کرده‌اید باقی بماند.

بدون وعده غذایی درست قبل از جلسه

ماساژ قطعا هضم غذا را تحریک می‌کند. بنابراین یک شام کامل قبل از جلسه ماساژ ممنوع است. می‌توانید قبل از ماساژ یک میان وعده سبک و چند ساعت قبل از جلسه یک وعده غذایی کامل بخورید. بدیهی است که نباید خود را گرسنه نگه دارید؛ زیرا ممکن است در طول جلسه دچار سرگیجه و سبکی سر شوید.

صحبت کردن

صحبت کردن با ماساژدرمانگر برای انجام «بیشتر از این» یا «کمتر از آن» ممکن است نادرست به‌نظر برسد؛ اما این دقیقا همان چیزی است که آنها از شما می‌خواهند. در واقع بدترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که بگویید: من فقط یک ماساژ خوب می‌خواهم. اگر کاری که او انجام می‌دهد ناراحت‌کننده است؛ میزان فشار درست نیست؛ یا اگر در مورد کاری که او در حال حاضر انجام می‌دهد سؤالی دارید؛ از گفتن این موضوع به ماساژور خود ابایی نداشته باشید. همچنین حتما از همان ابتدا از آنها بخواهید که زمان بیشتری را در منطقه مدنظرتان صرف کنند. چراکه در پایان جلسه خیلی دیر خواهد شد؛ و این همان چیزی است که شما برای آن هزینه می‌کنید.

درد شدید و تغییر شرایط

در طول جلسه نباید درد زیادی احساس کنید. ممکن است در کشش یا تمرین عضلات سفت یا منقبض درد خفیفی وجود داشته باشد؛ اما آرامش بسیار مهم است. اگر نیروی بیش از حد وارد شود؛ عضله بیشتر سفت می‌شود و درد بیشتری ایجاد می‌کند و احتمالاً باعث کبودی و آسیب عضله می‌شود. بنابراین اگر ماساژ دریافتی دردناک است؛ یا خطر از بین بردن تمام مزایای ماساژ برای کاهش وزن را دارید؛ از گفتن این موضوع به ماساژور نترسید.

به‌طور خلاصه، ماساژ را نمی‌توان به عنوان عامل اصلی در برنامه کاهش وزن یا چربی سوزی در نظر گرفت. با این وجود می‌توانید آن را به‌عنوان یک عنصر مفید و موثر به‌کار بگیرید. خوش‌بختانه با توجه به قیمت ماساژور می‌توانید کار ماساژ را شخصا در خانه نیز انجام دهید. فواید ماساژ برای کاهش وزن چندان گسترده نیست؛ اما جلسات منظم آن می‌تواند همراه با رژیم غذایی سالم و تمرینات ورزشی شما باشد؛ و شما را به هدف کاهش وزن خود نزدیک‌تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

فیلتر محصولات
Alibaba

ضمانت سلامت

Amazon

تحویل اکسپرس

eBay

ضمانت مرجوعی

eBay

پشتیبانی آنلاین

eBay

خرید آسان

eBay

گارانتی محصول