× پشتیبان فروش

پاسخگوی سوالات شما هستیم.

Support whatsapp
×
×

بهترین روش درمان کمر درد ناگهانی

بهترین روش درمان کمر درد ناگهانی

کمردرد حاد به نوعی درد ناگهانی گفته می‌شود که بیشتر در قسمت پایین کمر احساس شده و گاهی حتی به باسن و ران‎ها نیز به صورت تیرکشنده سرایت می‌کند. این نوع درد، درد حاد شایعی است و اکثر افراد مبتلا به آن با انجام درمان‎های ساده به سرعت بهبود پیدا می‌کنند. دلایل متعددی برای کمر درد ناگهانی وجود دارد؛ اما در بیش از 80 درصد موارد، علت دقیق آن حتی برای پزشکان نیز ناشناخته است. در این مقاله قصد داریم بعد از ارائه توضیحات در مورد کمر درد حاد و ناگهانی، در مورد روش‌های موثر درمان کمر درد نیز صحبت کنیم.

منظور از کمر درد حاد و ناگهانی چه نوع دردی است؟

کمر درد حاد یک مشکل شایع به خصوص در افراد مسن و کسانی است که معمولا فعالیت بدنی ندارند و تازه شروع به ورزش کردن کرده‌اند. به طور کلی درد حاد دردی است که کمتر از چهار تا شش هفته در ناحیه خاصی از بدن احساس می‌شود. به همین خاطر به این نوع درد در زبان عامیانه درد ناگهانی نیز گفته می‌شود. منبع این نوع کمر درد ممکن است در مفاصل ستون فقرات، دیسک‌ها، مهره‌ها یا بافت‌های نرم باشد. در علم پزشکی به کمر درد ناگهانی علاوه بر کمر درد حاد، کمردرد ایدیوپاتیک، کشیدگی یا رگ به رگ شدن لومبوساکرال یا سندرم کمر نیز گفته می‌شود.

بهترین روش درمان کمر درد ناگهانی

علت کمر درد ناگهانی چیست؟

علت دقیق کمر دردی که علائم آن به صورت ناگهانی احساس می‌شود و فرد مبتلا به آن قبلا چنین حالتی را تجربه نکرده است؛ تنها در 20 درصد مواقع قابل تشخیص است. گاهی اوقات یک حرکت خاص و ناگهانی یا فعالیت شدید ممکن است باعث دردی شود که به صورت ناگهانی آن را در ناحیه کمر احساس می‌کنید. طبق آمارها، در 80 درصد مواقع، منبع خاص دردی که چنین ویژگی‌هایی دارد؛ حتی با انجام آزمایشات و تست‌های مختلف نیز یافت نمی‏شود. خوشبختانه اکثر افراد می‌توانند در بازه زمانی کوتاهی با انجام درمان‌های ساده از شر این نوع درد خلاص شوند. در بیشتر موارد، منبع کمر درد ناگهانی در ستون فقرات و یا ساختار حمایت‎کننده از آن است. گاهی عضلات و رباط‎های اطراف ستون فقرات دچار اسپاسم و درد واکنشی شده و چنین حالتی را در بدن ایجاد می‌کنند.

چه علائمی ممکن است همراه با کمر درد ناگهانی ایجاد شود؟

اکثر افراد مبتلا به کمر درد حاد، درد را عمدتا در قسمت پایین کمر، یعنی جایی که کلیه‌ها قرار دارند و محل اتصال ستون فقرات به لگن است احساس می‌کنند. به همین خاطر درد ممکن است به باسن و ران‌ها نیز سرایت کند. در چنین شرایطی بیماران از اصطلاح تیرکشیدن درد در پا استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد ممکن است اسپاسم ماهیچه‌ها را نیز همراه با این نوع کمر درد تجربه کنند. به طور کلی این علائم معمولا با خم شدن و هنگام بلند کردن اجسام سنگین بیشتر می‌شود.

روش‌های درمان کمر درد ناگهانی چیست؟

درمان‌های این نوع درد را می‌توان بسته به علت ایجادکننده آن به دو نوع جراحی و غیرجراحی تقسیم کرد. دردهایی که نیاز به جراحی ندارند؛ در اکثر مواقع با استراحت محدود و مصرف مسکن‌های خارج از نسخه رفع می‌شوند. در برخی افراد ممکن است پزشک چند جلسه فیزیوتراپی و یا ماساژ درمانی را نیز توصیه کند. برای استفاده از این دو روش درمانی، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که کدام درمان برای شما مناسب‌تر است؛ فیزیوتراپی یا ماساژ.

از آنجایی که فیزیوتراپی معمولا درمان گران‌تری نسبت به ماساژ درمانی است؛ اکثر بیماران ترجیح می‌دهند که یک ماساژور حرفه‌ای تهیه کرده و خودشان در منزل اقدام به درمان کمر درد کنند. اگر شما هم از آن دسته بیماران هستید؛ می‌توانید برای استعلام قیمت ماساژور حرفه‌ای، به وب‌سایت آمازون مراجعه کنید. به غیر از این دو روش، تکنیک‌های زیر نیز برای درمان کمر درد توصیه می‌شوند.

  • استراحت کردن

اگر کمر درد شدید به همراه اسپاسم عضلانی دارید به طوری که نمی‌توانید حتی کارهای شخصی خودتان را انجام دهید؛ ممکن است استراحت کوتاه مدت برای شما توصیه شود. البته به ندرت پزشکان استراحت بیش از 48 ساعت را برای درمان کمر درد توصیه می‌کنند. اکثر آنها معتقدند که اگر این درد با 48 ساعت استراحت مطلق خوب نشد؛ باید علت اصلی ایجاد آن پیدا شود.

  • فعالیت بدنی

در برخی از موارد پزشک انجام فعالیت بدنی ملایم و استاندارد را برای بهبود سریع کمردرد توصیه می‌کند. برای کمر درد متوسط تا خفیف، این روش درمانی بیش از هر چیزی می‌تواند به بیمار کمک کند. فقط نکته‌ای که باید در مورد انجام فعالیت بدنی در هنگام کمر درد به آن اشاره کنیم این است که اولا حرکات اصلاحی باید ملایم و زیر نظر پزشک متخصص درد یا متخصص فیزیوتراپی انجام شود و دوما به محض اینکه درد شدید شد؛ باید فعالیت را قطع کرد. دردی که با انجام حرکات اصلاحی ساده بیشتر می‌شود؛ نشان از وجود مشکلی جدی در بدن است.

  • استفاده از کمپرس گرم و سرد

استفاده از کمپرس آب گرم و سرد به طور متناوب در قسمت پایین کمر، برای شل شدن عضلات و کاهش التهاب ماهیچه‌ها و دردی که به این دلیل ایجاد شده است بسیار مفید است. روش کار نیز به این صورت است که ابتدا به مدت 20 دقیقه روی محل درد کمپرس آب گرم یا یک حوله داغ بگذارید و سپس بلافاصله به مدت 20 دقیقه این قسمت را با یخی که داخل کیسه گذاشته و دورش را حوله پیچانده‌اید بپوشانید. برای درمان کمر درد ناگهانی باید دو تا سه بار در روز این کار را تکرار کنید.

  • مصرف دارو

اگر دچار اسپاسم عضلانی هستید و فکر می‌کنید درد پایین کمرتان علتش همین گرفتگی ماهیچه است؛ می‌توانید برای مدت کوتاهی (سه تا چهار روز) از داروهای شل‎کننده عضلات استفاده کنید. علاوه بر این داروها، داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن نیز گزینه‌های خوبی هستند و ممکن است برای کاهش درد کمر مفید باشند. مسکن‌های تجویزی قوی‌تر به ندرت برای درمان کمر درد ناگهانی مورد نیاز هستند. اگر دردتان فقط با مسکن‌های قوی کم می‌شود و به محض قطع کردن دارو مجددا برمی‌گردد؛ حتما با یک پزشک متخصص مغز و اعصاب یا پزشک متخصص درد مشورت کنید.

  • فیزیوتراپی

برای برخی از بیماران نیز فیزیوتراپی برای توانبخشی کمردرد حاد توصیه می‌شود. فیزیوتراپی می‎تواند به کوتاه شدن زمان بهبودی کمک کرده و شما را در سریع‎ترین زمان ممکن آماده بازگشت به زندگی و انجام فعالیت‌های عادی و روزمره کند. فیزیوتراپ بسته به شدت درد ممکن است انجام تمرینات خاص در منزل را برای درمان کمر درد کافی بداند. در این شرایط طی یک جلسه این حرکات به شما آموزش داده شده و توصیه می‌شود که هر دو ساعت یک بار آنها را تکرار کنید تا کاملا درد رفع شود. انجام این تمرینات معمولا حدود پنج دقیقه طول می‏کشد و نیازی به تجهیزات خاصی ندارد.

چطور می‌توانیم از کمر درد ناگهانی جلوگیری کنیم؟

کارهای زیادی وجود دارد که می‏توانید برای کاهش احتمال ابتلا به کمردرد آنها را انجام دهید. ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی منظم یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از کمر درد است. از طریق ورزش می‎توانید:

  1. فرم بدن را اصلاح کنید
  2. عضلات کمر را تقویت کرده و آنها را انعطاف‏پذیر کنید
  3. وزن‌تان را کم کنید
  4. از زمین خوردنی که دلیل آن ضعف عضلات است پیشگیری کنید
  5. نحوه صحیح خم شدن و بلند کردن اجسام نیز برای پیشگیری و درمان کمر درد بسیار مهم است. این نکات را هنگام بلند کردن اجسام رعایت کنید:
  6. اگر جسمی خیلی سنگین یا اصطلاحا بد دست است؛ برای بلند کردنش از کسی کمک بگیرید
  7. هنگام بلند کردن پاهای خود را از هم باز کنید تا تکیه‌گاه خوبی برای کمر داشته باشید
  8. برای نشستن جهت بلند کردن اجسام سنگین، به جای دولا شدن، زانوهای خود را خم کنید
  9. هنگامی که می‌خواهید جسم سنگینی را بلند کنید یا زمین بگذارید؛ عضلات شکم خود را سفت کنید
  10. تا جایی که می‎توانید جسم را به بدن خود نزدیک کنید
  11. از ماهیچه پاهای برای تامین نیرو استفاده کنید
  12. هرگز وقتی جسم سنگینی دست‌تان است به جلو خم نشوید
  13. سایر اقدامات برای جلوگیری از کمر درد عبارتند از:
  14. از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید. اگر کارتان طوری است که مجبورید زیاد بایستید؛ پاها را به طور متناوب روی یک چهار پایه قرار دهید
  15. زیاد کفش پاشنه بلند نپوشید
  16. اگر پشت میزنشین هستید و کارتان با رایانه است؛ از صندلی اداری استاندارد که دارای پشتی قابل تنظیم، تکیه‏گاه دست و نشیمنگاه چرخان است استفاده کنید
  17. هنگام نشستن روی صندلی یک چهار پایه کوچک زیر پای خود بگذارید تا زانوها بالاتر از باسن قرار بگیرند
  18. هنگام نشستن یا رانندگی طولانی مدت، یک بالش کوچک یا حوله تا شده را پشت کمر خود درست در ناحیه گودی پایین آن قرار دهید
  19. اگر قرار است یک مسافت طولانی را رانندگی کنید؛ هر یک ساعت یک بار بایستید و کمی پیاده‎روی کنید
  20. سیگار نکشید
  21. وزن خود را پایین بیاورید
  22. با استفاده از ورزش کردن، عضلات شکم و عضلات مرکزی بدن خود را تقویت کنید
  23. از آنجایی که برخی از کمر دردها عصبی هستند؛ می‌توانید از روش‌هایی مانند یوگا، تای چی یا ماساژ نیز برای پیشگیری از این دردها استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

فیلتر محصولات
Alibaba

ضمانت سلامت

Amazon

تحویل اکسپرس

eBay

ضمانت مرجوعی

eBay

پشتیبانی آنلاین

eBay

خرید آسان

eBay

گارانتی محصول