× پشتیبان فروش

پاسخگوی سوالات شما هستیم.

Support whatsapp
×
×

آیا استفاده از ماساژور برقی ضرر دارد؟

آیا استفاده از ماساژور برقی ضرر دارد؟

اولین مدل‌های ماساژور برقی برای اهداف پزشکی ارائه شدند. البته بعدها و با گسترش تولید این محصولات، آنها نیز مانند هر گجت الکتریکی دیگری از جمله انواع پروژکتور قابل حمل، بیشتر به یک ابزار خانگی و تفننی تبدیل شدند. به همین دلیل نیز امروزه انواع مختلفی از ماساژورهای برقی موجود است؛ و هر کدام دارای ویژگی‌ها و عملکردهای متفاوتی هستند. این دستگاه‌ها شامل ماساژورهای لرزشی، گرمایی، کوبشی، ماساژورهای قابل حمل، ماساژورهای پشتی دوگانه، شیاتسو و… هستند. به‌طور کلی درباره مزایا و معایب ماساژورهای برقی همیشه بحث‌های فراوانی وجود دارد. به عنوان مثال اگرچه بسیاری از مزایای تجربه شده این دستگاه‌ها از نظر علمی اثبات نشده، اما در عمل بسیاری از افراد از آنها بهره برده‌اند. همین موضوع در مورد مضرات این دستگاه نیز صدق می‌کند. به زبان ساده ماساژور برقی نیز دقیقا مانند هر دستگاه دیگری می‌تواند در کنار مزایا، مضراتی نیز برای شما داشته باشد. بنابراین اصل مهم این است که بتوانید با سنجش میزان مزیت و ضرر آنها برای خودتان، به شکلی آگاهانه از آنها استفاده کنید. همچنین اغلب مضرات و معایب ماساژورهای برقی، در صورت استفاده نادرست از آنها خودنمایی می‌کنند؛ بنابراین در صورتی که دقیقا این موارد را بشناسید؛ می‌توانید تا حد زیادی از آنها جلوگیری کنید. بر همین اساس در این نوشته می‌خواهیم شما را با مضرات ماساژور برقی آشنا کنیم.

مضرات و عوارض جانبی احتمالی استفاده از ماساژور برقی

همان‌طور که گفته شد آگاه بودن کاربران ماساژورهای برقی از عوارض جانبی احتمالی آنها، برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد روش استفاده از این دستگاه‌ها حائز اهمیت است. به همین دلیل در ادامه مهم‌ترین عوارض جانبی گزارش شده استفاده از ماساژورهای برقی ذکر شده است.

قرمزی پوست

عوارض جانبی ماساژورهای برقی احتمالا برای برخی افراد با بیماری‌های خاص نگران‌کننده خواهد بود؛ اما اغلب افراد می‌توانند با خیال راحت از آنها لذت ببرند. به عنوان مثال اگر سابقه سرطان پوست یا هر بیماری و آسیب پوستی دیگری دارید؛ نباید از آنها استفاده کنید؛ چرا که به راحتی می‌تواند به تشدید مشکلات پوستی شما منجر شود. البته این مشکلات در افراد سالم نیز به شکل کلی قرمزی پوست رخ می‌دهد. با این حال این قرمزی موضوعی نگران‌کننده نیست. به زبان ساده قرمزی و برافروختگی پوست زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی هنگام استفاده از ماساژور برقی بر روی پوست، گشاد می‌شوند. ناحیه قرمز شده معمولا نشان‌دهنده وجود آسیب شدید به رگ‌های خونی نیست؛ با این حال در صورت مشاهده ناراحتی یا درد در ناحیه آسیب دیده، ضروری است که ماساژ را متوقف کرده و در صورت بهبود نیافتن پوست، با پزشک خود مشورت کنید.

از سویی موادی که ماساژورهای برقی از آنها ساخته شده‌اند نیز می‌توانند در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کنند. به خصوص اگر پوست حساسی داشته باشید؛ احتمال وقوع این واکنش‌های آلرژیک بیشتر است. در این صورت و برای کاهش عوارض جانبی راه‌حل‌های موثری وجود دارد. استفاده از یک لایه پارچه‌ای نرم بین بدن و ماساژور یکی از این راه حل‌ها است. یک راه دیگر نیز خرید ماساژور  از برندهای معتبر است. چراکه اغلب این برندها معمولا از مواد اولیه بهتر و سالم‌تری در طراحی دستگاه خود استفاده می‌کنند. همچنین تمیز نگه داشتن سری‌های ماساژور برقی نیز می‌تواند در جلوگیری از قرمزی پوست موثر باشد.

پیشنهاد مطالعه: 11 مدل از بهترین دستگاه ماساژور برقی موجود در بازار

مویرگ‌های شکسته

آسیب رگ‌های خونی همچنین می‌تواند در بافت‌های عمیق‌تر پوست و ماهیچه‌های بدن نیز رخ دهد. البته این مسئله را بیش از هر چیز باید در استفاده نادرست از ماساژور برقی جستجو کرد. به زبان ساده اگر هنگام ماساژ، ماساژور را خیلی محکم روی پوست فشار دهید؛ می‌تواند باعث شکستگی مویرگ‌ها یا کبودی پوست شود. این مسئله حتی در شرایط جدی‌تر می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های قهوه‌ای دائمی روی پوست گردد. از سوی دیگر اگر به‌طور مداوم و بیش از حد از ماساژور برقی استفاده می‌کنید؛ ممکن است بافت ماهیچه‌ای بخش ماساژ داده شده آسیب دیده یا حتی شکسته شود؛ که این مسئله منجر به زخم یا کبودی ظاهری می‌گردد.

طبیعتا مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از وقوع چنین شرایطی استفاده صحیح از ماساژور برقی است. به‌طور خلاصه در اغلب موارد شما نباید هیچ‌گونه وزن اضافی را روی ماساژور برقی اعمال کنید. بلکه تنها کافی است آن را روی سطح پوست ناحیه مورد نظر قرار دهید. از سویی به زمان‌بندی و میزان استفاده از ماساژور برقی دقت کنید. به‌طور کلی دریافت ماساژ، چه دستی و چه برقی، به‌طور مداوم و بیش از حد مضر است. به عنوان مثال این کار را به یک عادت روزانه تبدیل نکنید. همچنین برای ماساژ هر گروه عضلانی بدن در هر دور، بیش از 3 دقیقه زمان اختصاص ندهید. استفاده از ماساژور روی یک بخش بدن و برای دقایق طولانی، یکی از متداول‌ترین اشتباهات کاربران تازه‌کار است؛ که معمولا موجب آسیب دیدن بدن می‌شود.

 سردرد و حالت تهوع

از آنجایی که ماساژورهای برقی دارای سیستم لرزش یا ارتعاش خیلی سریع هستند؛ می‌توانند باعث تشدید میگرن در برخی افراد شوند. در واقع از آنجا که نواحی سر و صورت نسبت به ارتعاشات حساس‌تر هستند؛ اگر از میگرن رنج می‌برید باید از ماساژ نواحی نزدیک به سر اجتناب کنید. البته این موضوع با تجربه چند مرتبه استفاده از دستگاه ماساژور برقی برای شما کاملا روشن خواهد شد. تنها کافی است پس از هر بار ماساژ به شرایط جسمی خود دقت کرده و مطابق با تجربه به دست آمده، برنامه ماساژ خود را اصلاح کنید.

یک تجربه کلی نیز ایجاد حالت تهوع ناشی از دریافت ماساژ است. البته علت این موضوع دقیقا مشخص نیست؛ با این حال به‌نظر می‌رسد این مشکل نیز با ایجاد لرزش توسط دستگاه ماساژور ارتباط مستقیمی دارد. از سویی این مشکل بیشتر در خانم‌ها رخ می‌دهد. به هر حال اگر با تغییر شدت، مدت و محل ماساژ، هنوز هم دچار حالت تهوع می‌شوید؛ بهتر است دریافت ماساژ از ماساژورهای برقی را فراموش کنید.

تغییر رنگ پوست

در بیماران خاص و یا افرادی با سابقه بیماری‌های پوستی، پوست ممکن است پس از استفاده از ماساژور برقی تغییر رنگ یا لکه پیدا کند. به عنوان مثال اگر حتی سابقه سرطان پوست دارید و اکنون درمان شده‌اید؛ بهتر است از ماساژور برقی استفاده نکنید. همچنین استفاده از این دستگاه بر روی انواع زخم باز و بسته می‌تواند منجر به تشدید آسیب موجود شود.

 آسیب عصبی

استفاده بیش از حد از ماساژور برقی حتی می‌تواند منجر به کبودی و آسیب عصبی شود. اگر در حال حاضر هر گونه آسیب عصبی در بدن شما وجود دارد؛ استفاده از ماساژور الکتریکی می‌تواند باعث درد یا بی‌حسی در آن ناحیه شود. بنابراین شما در گروه افرادی هستید که باید هنگام استفاده از ماساژور برقی دقت بیشتری به خرج دهید. به‌طور کلی این مسئله لزوما نباید منجر به عدم استفاده از ماساژور برقی شود. بلکه شما می‌توانید شدت و مدت‌زمان استفاده از دستگاه را با توجه به شرایط خود مدیریت کنید. به زبان ساده شما نمی‌توانید از ماساژور برقی طبق شرایط معمول استفاده کنید.

سرگیجه و خستگی

سرگیجه اغلب با تحریک نقاط فشار در سر شما پس از استفاده از ماساژور برقی رخ می‌دهد. بنابراین اگر دچار سرگیجه شدید، استفاده از ماساژور را قطع کرده و در صورت تداوم شرایط سرگیجه با پزشک خود مشورت کنید. این یک آسیب غیرمستقیم است؛ و اگر هنگام دریافت ماساژ به آن دچار می‌شوید؛ بهتر است سلامت جسمی خود را توسط یک پزشک با تجربه بررسی کنید.

از سویی استفاده مداوم از ماساژور برقی نیز می‌تواند باعث احساس خستگی در شما شود. این مسئله را شاید نتوان یک ضرر دانست؛ با این حال باید به آن دقت کنید. در واقع ماساژور برقی ابزاری برای رفع خستگی، کاهش دردهای عضلانی و موارد مشابه است. بنابراین اگر میزان استفاده شما به‌قدری است که موجب خستگی جسمی می‌شود؛ طبیعتا باید در برنامه ماساژ خود تجدید نظر کنید. فراموش نکنید که این خستگی فقط یک خستگی ساده نیست؛ و هشدار بدن شما برای دریافت بیش از حد ماساژ است. میزانی که معمولا مزایایی نداشته و می‌تواند آسیب‌هایی را نیز برای بدن شما به همراه داشته باشد.

اسپاسم عضلانی

ماساژورهای الکتریکی می‌توانند باعث اسپاسم عضلانی شوند. به‌خصوص اگر این ماساژورها در گردن یا پشت استفاده شوند؛ احتمال رخ دادن اسپاسم عضلانی بیشتر است.

سکته

شاید این ترسناک‌ترین آسیب گزارش شده ناشی از ماساژورهای برقی باشد. با این حال بهتر است بدانید که این موضوع نیز کاملا به استفاده نادرست و نابه‌جا از ماساژور مرتبط است. در واقع توصیه اکید می‌کنیم که به هیچ وجه از ماساژور برقی تفنگی به‌صورت خودسرانه بر روی گردن و صورت استفاده نکنید. البته تکلیف ماساژورهای اختصاصی گردن و صورت مشخص بوده و به این ممنوعیت ارتباطی ندارد. با این حال استفاده از سایر ماساژورهای برقی عمومی در ناحیه گردن و صورت معمولا مزیتی نداشته و از سویی با افزایش جریان خون در مویرگ‌ها و آسیب به آنها، در شرایطی خاص حتی می‌تواند به ایجاد سکته مغزی نیز منجر شود.

مضرات ماساژورهای برقی

در بخش قبلی به‌طور خلاصه مضرات ماساژور برقی را برای بدن تشریح کردیم. در کنار این موارد، بهتر است معایب این دستگاه‌ها را در مقایسه با ماساژ سنتی دستی نیز در نظر بگیرید. در ادامه مهم‌ترین معایب ماساژور برقی را مطالعه خواهید کرد.

  • خرید ماساژور برقی معمولا گران‌تر از نمونه‌های دستی است.
  • در این دستگاه‌ها شما کنترل کامل و مستقیم روی مکانیسم ماساژ ندارید. بنابراین باید به تنظیمات سرعت و فشار دستگاه اعتماد کنید.
  • مانند یک پروژکتور خانگی یا هر وسیله الکتریکی دیگر، ماساژورهای برقی نیز عمر مشخصی داشته و معمولا این دوام کمتر از ماساژورهای دستی غیر برقی است.
  • استفاده از ماساژورهای الکتریکی در برخی از نواحی بدن که دسترسی به آنها سخت است؛ چالش برانگیز است. این امر باعث می‌شود حتی ماساژ شیاتسو نیز توسط ماساژور برقی در این نواحی و توسط خودتان مشکل شود.
  • علی‌رغم وجود تنظیمات متعدد در این دستگاه‌ها، آنها نمی‌توانند خلاء بی‌تجربگی شما را در زمینه انجام ماساژ به‌طور کامل پوشش دهند. بنابراین هنوز هم دریافت ماساژ از یک ماساژدرمان‌گر حرفه‌ای می‌تواند گزینه ارزشمندتری باشد. هرچند طبیعتا انتخابی گران‌تر و پرزحمت‌تر است.

به‌طور خلاصه و برای جمع‌بندی این نوشته باید گفت: استفاده از ماساژورهای برقی مزایای زیادی دارد. رایج‌ترین مزایای استفاده از ماساژور برقی افزایش جریان و گردش خون، افزایش خاصیت ارتجاعی عضلات و تسکین درد ناشی از گرفتگی‌های جزئی است. از سویی عوارض جانبی ماساژور برقی را می‌توان با آگاهی بیشتر از پاسخ‌های فیزیکی خود به ماساژ دریافتی، کاهش داد. همچنین اگر شرایط جدی مانند سرطان، بیماری قلبی یا فشار خون بالا دارید؛ قبل از استفاده از ماساژور برقی در خانه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. در نهایت ماساژورهای الکتریکی دارای معایبی نیز هستند. آنها می‌توانند گران باشند، در صورت عدم استفاده صحیح می‌توانند برای سلامتی خطرناک بوده و برای برخی افراد غیر کاربردی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

فیلتر محصولات
Alibaba

ضمانت سلامت

Amazon

تحویل اکسپرس

eBay

ضمانت مرجوعی

eBay

پشتیبانی آنلاین

eBay

خرید آسان

eBay

گارانتی محصول